Συγγραφέας του βιβλίου Οι ναυαγοί – Εκδόσεις Ψυχογιός

Τα ριάλιτι επιβίωσης αλλά και ο κόσμος της τηλεόρασης γενικότερα, αποτέλεσαν σε μεγάλο βαθμό έμπνευση για την Ειρήνη Μαλαχτάρη. Όπως λέει στο Vivlio-life «Με σοκάρει η ευκολία της προσωπικής έκθεσης, το θέαμα που μας ναρκώνει αλλά δίνει και ευκαιρίες για την πρόσκαιρη δημοσιότητα, την οικονομική ή επαγγελματική αποκατάσταση. Με ιντριγκάρει το βουητό που φαντάζομαι ότι υπάρχει πίσω από τις κάμερες». Οι πρωταγωνιστές της καταλήγουν ως ναυαγοί σ’ ένα απομονωμένο μέρος στον πλανήτη μας, με ιδιαίτερο γεωλογικό και γεωγραφικό ενδιαφέρον κι εμείς παρακολουθούμε τη ζωή τους. Υπάρχει, ωστόσο, μια πρόταση στη συνομιλία μας η οποία μάλλον θα προβληματίσει αρκετούς αναγνώστες: «Βλέπετε στην τηλεόραση ένα διάσημο ριάλιτι επιβίωσης που σας λένε ότι εξελίσσεται στην Καραϊβική. Υπάρχει η παραλία με τους κοκοφοίνικες, η θάλασσα με τα τιρκουάζ νερά, η ψιλή άμμος, αυτά βασικά. Είστε σίγουροι ότι βλέπετε την Καραϊβική; Θα βλέπατε το σόου αν γνωρίζατε ότι εξελίσσεται, ας πούμε, έξω από το Μπάρι ή στον Άγιο Μάμα Χαλκιδικής (που είναι και Natura);» Και όμως αυτό συμβαίνει στην ιστορία της…

  • Η ιστορία σας εκτυλίσσεται κάπου πολύ μακριά μας, οι ήρωές σας δεν είναι Έλληνες και οι τηλεθεατές της εκπομπής στην οποία προσπαθούν να επιβιώσουν «Οι Ναυαγοί» σας είναι Ιταλοί. Φοβηθήκατε μήπως αυτή η επιλογή θα δυσκόλευε την έκδοση του βιβλίου σας;
    Όχι. Έκανα μία συγγραφική επιλογή για τους δικούς μου λόγους κι ο εκάστοτε οίκος ας κάνει την εκδοτική επιλογή για τους δικούς του λόγους. Για παράδειγμα, υπάρχει αυτό το απομονωμένο μέρος στον πλανήτη μας, όπου καταλήγουν οι Ναυαγοί, με το ιδιαίτερο γεωλογικό και γεωγραφικό ενδιαφέρον. Άραγε πρέπει να έχω γεννηθεί εκεί για να το αναφέρω σε ένα έργο;
  • Πόσο σας επηρέασαν στη συγγραφή του πρώτου σας μυθιστορήματος τα ελληνικά – και όχι μόνο – ριάλιτι επιβίωσης;
    Αρκετά, όπως και ο κόσμος της τηλεόρασης γενικότερα. Με σοκάρει η ευκολία της προσωπικής έκθεσης, το θέαμα που μας ναρκώνει αλλά δίνει και ευκαιρίες για την πρόσκαιρη δημοσιότητα, την οικονομική ή επαγγελματική αποκατάσταση. Με ιντριγκάρει το βουητό που φαντάζομαι ότι υπάρχει πίσω από τις κάμερες.
  • Έξι παίκτες σε μία βραχονησίδα του Ινδικού Ωκεανού, με λευκή άμμο, παρθένα καταγάλανα νερά, εξωτικό τοπίο. Δεν «ακούγεται» άσχημο! Θα το τολμούσατε;
    Για λίγες μέρες ναι, με τον κατάλληλο οδηγό και αρκετή προετοιμασία.
  • Ποιος από τους κινδύνους που κρύβει αυτός ο μακρινός τόπος είναι άραγε πιο μεγάλος. Τα στοιχεία της φύσης, τα άγρια ζώα ή μήπως οι καλά κρυμμένοι πραγματικοί χαρακτήρες των ηρώων σας;
    Η φύση απαιτεί σεβασμό και γνώση, μπορείς να τα καταφέρεις αν ξέρεις πού πηγαίνεις. Με τον άνθρωπο ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για τις εκπλήξεις που θα συναντήσεις.
  • Να πάρουμε μια γεύση από την πλοκή αυτής της διαφορετικής ιστορίας;
    Βλέπετε στην τηλεόραση ένα διάσημο ριάλιτι επιβίωσης που σας λένε ότι εξελίσσεται στην Καραϊβική. Υπάρχει η παραλία με τους κοκοφοίνικες, η θάλασσα με τα τιρκουάζ νερά, η ψιλή άμμος, αυτά βασικά. Είστε σίγουροι ότι βλέπετε την Καραϊβική; Θα βλέπατε το σόου αν γνωρίζατε ότι εξελίσσεται, ας πούμε, έξω από το Μπάρι ή στον Άγιο Μάμα Χαλκιδικής (που είναι και Natura); Κάπως έτσι, στην Ιταλία του 2019, το τηλεοπτικό κοινό έβλεπε το διάσημο τηλεπαιχνίδι επιβίωσης με τον τίτλο «Οι Ναυαγοί» θεωρώντας ότι έβλεπε, ως συνήθως, κάποια μακρινή ακτή της Καραϊβικής. Μόνο που εκείνη η χρονιά δεν ήταν σαν τις άλλες. Η οικονομική κρίση είχε γονατίσει τον τηλεοπτικό σταθμό Colpo Grosso κι ο ιδιοκτήτης του σταθμού είχε «κόψει» αρχικά τους Ναυαγούς από το ετήσιο τηλεοπτικό πρόγραμμα. Ωστόσο ο δαιμόνιος διευθυντής του ψυχαγωγικού προγράμματος τον έπεισε να τον εμπιστευτεί. Με τα ψίχουλα που κατάφερε να λάβει ως budget για την παραγωγή των Ναυαγών, μετέφερε τα γυρίσματα στο πιο φτωχικό μέρος του πλανήτη. Με απόλυτη μυστικότητα, με ιδιωτικά συμφωνητικά εχεμύθειας και με ελάχιστα άτομα στην παραγωγή, το παιχνίδι ξεκίνησε σε άλλο τόπο, χωρίς να το γνωρίζει το τηλεοπτικό κοινό, οι οικογένειες των παικτών ούτε καν ο ιδιοκτήτης του σταθμού. Ένα αθώο ψέμα για χάρη της τηλεθέασης. Πόσο στραβά μπορεί να πάει αυτό;
  • Ένας γόνος διάσημης οικογένειας, μία πρώην πρωταθλήτρια του σκι, μία ξανθιά παρουσιάστρια, ένας γυμναστής-μαραθωνοδρόμος, ένας έφηβος γκρινιάρης και μία σοβαρή δημοσιογράφος είναι οι ήρωές σας. Ποια προσωπικότητα σας παίδεψε περισσότερο και με ποιον από τους έξι περάσατε τις πιο ευχάριστες μέρες και νύχτες συγγραφής;
    Όλοι οι ήρωες έχουν στοιχεία τόσο δικά μου, όσο και ανθρώπων που γνωρίζω λιγότερο ή περισσότερο. Οπότε πάνω κάτω είναι από τα ίδια υλικά φτιαγμένοι, με τα δύσκολα σημεία τους και με τα πιο διασκεδαστικά. Ίσως λίγο περισσότερο με παίδεψε η Σοφία ντε Πάλμα (η σοβαρή δημοσιογράφος) στο κομμάτι της διάδρασης της με τους άλλους παίκτες.
  • Μάλλον δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός πως οι ήρωές σας είναι τρεις άντρες και τρεις γυναίκες. Πόσο χώρο και χρόνο δώσατε στο ερωτικό συναίσθημα καθώς υφαίνατε την πλοκή της ιστορίας σας;
    Δεν άφησα πολύ χώρο γιατί δεν ήθελα η ιστορία ν’ αποπροσανατολιστεί. Άλλωστε το να γράψεις μία καλή ερωτική ιστορία χωρίς να θυμίζει άρλεκιν ή πορνό είναι ένας στόχος από μόνος του.
  • Πόσες πιθανότητες δίνετε, έξι εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι -όπως είναι οι πρωταγωνιστές σας- να μπορούν να «δέσουν» σε μία πόλη που ο καθένας έχει τη ζωή του;
    Δεν θα έδινα πολλές πιθανότητες. Καμιά φορά η αναγκαστική συνύπαρξη φέρνει κοντά ανθρώπους που υπό άλλες συνθήκες δεν θα είχαν γνωριστεί ή δεν θα είχαν δώσει την ευκαιρία να ταιριάξουν.
  • Χαρακτηρίζετε τις ζωές τους αδιάφορες. Μπορεί ένα τηλεπαιχνίδι που προσφέρει κέρδος και δημοσιότητα να γεμίσει με χρώμα την αδιάφορη ζωή ενός ανθρώπου όταν κλείσουν οι κάμερες, τελειώσουν τα χρήματα και γυρίσουν όλοι από εκεί που ξεκίνησαν;
    Θα μου επιτρέψετε μία μικρή διόρθωση: ως αδιάφορες αναφέρονται οι ζωές των τηλεθεατών, χωρίς αυτό ν’ αποκλείει εξίσου αδιάφορες να είναι και οι ζωές των παικτών. Ίσως είναι για κάποιους μία ευκαιρία για να πετύχουν κάτι. Για ν’ αποκτήσει επιπλέον και χρώμα η ζωή τους… μάλλον θα πρέπει να μην γυρίσουν στο σημείο από το οποίο ξεκίνησαν, αν είναι αυτό εφικτό.
  • Πόσο εύκολη υπόθεση αποδείχτηκε για σας η προσπάθεια να ψυχογραφήσετε έξι ανθρώπους που αγωνίζονται για να βγουν σώοι από ένα απίστευτο αδιέξοδο και πόσο καλά πιστεύετε πως περιγράψατε με λέξεις τον φόβο τους για επιβίωση;
    Ήταν αρκετά δύσκολο, καθώς δεν μ’ ενδιέφερε οι ήρωες να κινούνται ως απλές μαριονέτες μέσα σε μία «καταιγιστική» πλοκή. Αν το κατάφερα με τις λέξεις ή όχι θα πρέπει να το κρίνετε εσείς.
  • Καραϊβική – Σομαλία – Κάιρο – Ρώμη. Υπέροχοι προορισμοί, μυστηριώδεις τόποι, διαφορετικοί άνθρωποι παντού. Πώς έγινε η επιλογή τους, με ποιο κριτήριο και πόση έρευνα απαιτήθηκε για την περιγραφή τους;
    Ας ξεκινήσουμε με την Ιταλία που δεν είναι τόσο άγνωστος και μακρινός προορισμός. Τα κωμικά στοιχεία των Ναυαγών, οι Ιταλοί που έχουν την ικανότητα να σου πουλήσουν οτιδήποτε κι η Ελλάδα που με είχε κουράσει τα τελευταία χρόνια με τα μνημόνια, τα δημοψηφίσματα, την πτώχευση κοκ, ήταν οι λόγοι που με οδήγησαν στην Ιταλία. Άλλωστε αν η Ελλάδα είναι ταυτόσημη με την τραγωδία, η Ιταλία είναι μάλλον με την κωμωδία (commedia dell’ arte).
    Η Σομαλία και το Κάιρο επιλέχθηκαν ως προορισμοί που εξυπηρετούσαν την πλοκή του έργου, ενώ η Καραϊβική αναφέρεται ως ο κατεξοχήν τόπος των ριάλιτι τηλεπαιχνιδιών επιβίωσης. Διεξοδική έρευνα απαιτήθηκε για τη Σομαλία καθώς και για τους υπόλοιπους τόπους που δεν μπορούμε να αναφέρουμε. Μέσα στις καραντίνες του covid 19 που γραφόταν το έργο, η έρευνα ήταν ένας τρόπος για να ταξιδέψω έστω νοερά.

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Όταν προβλήθηκε το πρώτο επεισόδιο των Ναυαγών, ημέρα Τρίτη, ώρα εννέα, η τηλεθέαση ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Σχεδόν όλη η Ιταλία, καρφωμένη στον τηλεοπτικό σταθμό Colpo Grosso, κάθισε επί τρεις ώρες να βλέπει πλάνα από τη ζωή των έξι παικτών στο νέο τους περιβάλλον. Λευκή άμμος, παρθένα νερά, καταγάλανα, εξωτικό τοπίο, κάπου πολύ μακριά από εκείνους και την καθημερινότητά τους, μακριά από φόρους, δάνεια, διατροφές κι υποχρεώσεις. Ένας γόνος διάσημης οικογένειας χωρίς ανέσεις, μία πρώην πρωταθλήτρια του σκι χωρίς φως και φαγητό, μία ξανθιά παρουσιάστρια με εντυπωσιακό ντεκολτέ, ένας γυμναστής-μαραθωνοδρόμος μακριά από την οικογένειά του, ένας έφηβος γκρινιάρης που σίγουρα θα τους κάνει τη ζωή δύσκολη και μία σοβαρή δημοσιογράφος-ωρολογιακή βόμβα, που σχολιάζει τους πάντες και τα πάντα, εντάξει, είναι μία όαση στο νεκρό τηλεοπτικό πεδίο της κρίσης, στις αδιάφορες ζωές τους.
Έξι παίκτες σε μία βραχονησίδα του Ινδικού Ωκεανού. Μία ομάδα παραγωγής στη Σομαλία. Στρατιές ιδιωτικών ντετέκτιβ στην Καραϊβική. Ένας διευθυντής προγράμματος χαμένος στο Κάιρο. Ένας φόνος στη Ρώμη. Μία περιπέτεια που ξεκινά μόλις κλείσει η τηλεόραση. Και κανείς δε θα γυρίσει ίδιος.

Βιογραφικό
Η Ειρήνη Μαλαχτάρη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1980. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Α.Π.Θ. και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές τόσο στην Αγγλία όσο και στην Ελλάδα. Ζει και δραστηριοποιείται στη Θεσσαλονίκη. Οι ΝΑΥΑΓΟΙ είναι το πρώτο της μυθιστόρημα.