Από Φιλαναγνώστης Αυγερινού


Ένα εγχειρίδιο, ένα «εργαλείο» για γονείς και εκπαιδευτικούς με θέμα την διαχείριση των δύσκολων και κυρίως αρνητικών συναισθημάτων και συμπεριφορών των παιδιών είναι το βιβλίο του Βασίλη Σταθάτου με τίτλο «Η Ομίχλη των Παιδικών Συναισθημάτων» που κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις iWrite.
Ο συγγραφέας παιδοψυχολόγος Βασίλης Σταθάτος είναι οικογενειακός σύμβουλος, σύμβουλος ψυχικής υγείας και εκπαιδευτικός. Η επιστημονική του κατάρτιση και η εργασία του πάνω σε θέματα διαπαιδαγώγησης, επικοινωνίας και συμπεριφοράς, είναι τα στοιχεία εκείνα που καθιστούν το βιβλίο έγκυρο και άξιο ανάγνωσης από ειδικούς και γονείς.
Μέσα από έξι μικρές ιστορίες το βιβλίο διαπραγματεύεται θέματα όπως πώς να αντιμετωπίσουμε με αποτελεσματικό τρόπο ένα θυμωμένο παιδί με απρεπή συμπεριφορά μέσα σε ένα σούπερ μάρκετ για παράδειγμα, ένα παιδί που αρνείται πεισματικά να φάει, που φοβάται, ένα παιδί που οι φίλοι του δεν το παίζουν στο σχολείο, ένα παιδί με τελειομανία που αποτυγχάνει σε ένα διαγώνισμα στο σχολείο και ένα παιδί σε μια σχολική γιορτή που βιώνει μια αποτυχία.


Συναισθήματα όπως η μοναξιά, ο φόβος, η θλίψη, το πείσμα, η απογοήτευση και ο φόβος. Συναισθήματα που καλούνται οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να αντιμετωπίσουν και να διαχειριστούν, προκειμένου το παιδί να τα αναγνωρίσει και να κατανοήσει τον πρόσκαιρο χαρακτήρα αυτών των συναισθημάτων. Να καταλάβουν ότι αυτά τα συναισθήματα που τώρα πληγώνουν την παιδική ψυχή του δεν θα διαρκέσουν για πάντα αλλά μόνο για όσο διαρκεί μια συγκεκριμένη κατάσταση.
Το βιβλίο δείχνει πώς να συμπεριφερθούμε εμείς σε ένα παιδί που νοιώθει ότι έχει ένα μεγάλο πρόβλημα. Έξι ιστορίες – Έξι δύσκολα συναισθήματα.


«Οι ιστορίες με τις τεχνικές είναι:
• Δεν την παίζουν οι φίλες της στο διάλειμμα. Τα συναισθήματα έρχονται και φεύγουν.
• Αποτυγχάνει στο τεστ των μαθηματικών. Η ρόδα της επίγνωσης.
• Δεν είπε καλά το ποίημά της στη σχολική γιορτή. Συζήτηση με τον εαυτό (selftalk).
• Φωνάζει στο Super Market για να του αγοράσουν κάτι. Κάθετα όρια, ξεκάθαρη συζήτηση, επιβολή συνέπειας.
• Δεν θέλει να φάει το φαγητό της. Εμπλέξτε το μην το εξαγριώνετε: απευθυνθείτε στον άνω εγκέφαλο.
• Φοβάται να κοιμηθεί. Αλλάξτε τις εικόνες.»


Σε κάθε κεφάλαιο υπάρχει το εισαγωγικό σημείωμα του συγγραφέα-επιστήμονα που εξηγεί και αναλύει το συναίσθημα, ακολουθεί η μικρή ιστορία και τέλος υπάρχουν προτεινόμενες δραστηριότητες για τα παιδιά, προκειμένου να κατανοήσουν και να «δουν» το συναίσθημα. Και όλα αυτά σε ένα μόλις 38 σελίδων βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί και να «δουλευτεί» από γονείς και εκπαιδευτικούς.

«Τα δύσκολα συναισθήματα που εκφράζουν τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας όπως μοναξιά, πόνο, τρόμο, λύπη, στεναχώρια, θλίψη, ματαίωση, θυμό, πείσμα, απογοήτευση, φόβο απαιτούν από τους ενήλικες φροντιστές διακριτικότητα, ευαισθησία, φαντασία και γνώση στη διαχείρισή τους! Οι έξι ιστορίες προσφέρουν στον αναγνώστη καινοτόμες, σύγχρονες και αποτελεσματικές πρακτικές αντιμετώπισής τους. Μέσα σε αυτές τις μικρές ιστορίες καταπιανόμαστε με προβλήματα που καθημερινά αντιμετωπίζουν παιδιά και οι φροντιστές τους, γονείς και εκπαιδευτικοί, οι οποίοι καλούνται να τα βοηθήσουν για να τα ξεπεράσουν.»