Συγγραφέας του βιβλίου «Κόκκινο είδωλο» – Εκδόσεις ΠΗΓΗ

Το «Κόκκινο είδωλο» ήταν ο τρόπος να μιλήσει στους αναγνώστες της η Ειρήνη Κουρουνιώτη για το φαινόμενο του ετεροφωτισμού, ένα φαινόμενο στο οποίο ίσως χρειάζεται να δώσουμε μεγάλη προσοχή όλοι μας. Μέσα, λοιπόν, από την ιστορία τής Σύλβια Γουόκερ και του Ρόμπερτ Μάλεϊ, που πρωταγωνιστούν στο μυθιστόρημά της θα δούμε τα σοβαρά προβλήματα που μπορούν να δημιουργηθούν σε μία σχέση στην οποία κάποιος δεν ακτινοβολεί από μόνος του αλλά φωτίζεται από το φως κάποιου άλλου. Όπως λέει στο Vivlio-life η συγγραφέας «πρόκειται για ένα είδος άτυπης εξουσίας: κάποιος είναι ο κυρίαρχος, ο φωτεινός βασιλιάς, και κάποιος άλλος ο υποτακτικός που γονατίζει μπροστά του, υποκλίνεται στη γοητεία που του ασκεί. Η σχέση που δημιουργείται μεταξύ των δύο πόλων αποκτά μια άκρως ζοφερή χροιά, αφού είναι εξαρχής προβληματική και γεμάτη τοξικότητα».

  • Η Σύλβια Γουόκερ είναι η Αγγλίδα πρωταγωνίστρια του μυθιστορήματός σας. Μιλήστε μας για την ηρωίδα σας και δώστε μας το στοιχείο εκείνο της προσωπικότητάς της που θα κάνει εμάς τους αναγνώστες να τη συμπαθήσουμε ή ακόμη και να την αντιπαθήσουμε.
    H Σύλβια είναι μια νέα γυναίκα που προσπαθεί να βρει τη θέση της στον κόσμο. Ερωτεύεται δυνατά, ρισκάρει στα επαγγελματικά της, διεκδικεί την ισότητα και το σεβασμό στη σχέση της, είναι δυναμική και ευαίσθητη ταυτόχρονα. Το γεγονός ότι το βιβλίο είναι γραμμένο από τη δική της σκοπιά σε πρώτο πρόσωπο, της δίνει την ευκαιρία να θέσει τις απόψεις της σε απόλυτη προτεραιότητα και οι οποίες ενδέχεται να μη βρουν σύμφωνους όλους τους αναγνώστες.
  • Η ηρωίδα σας έχει κάτι από εσάς. Είναι συγγραφέας. Της δώσατε κάποια χαρακτηριστικά της δικής σας προσωπικότητας;
    Θεωρώ πως είμαστε και οι δύο ήρεμες δυνάμεις, έχουμε έναν δικό μας τρόπο να αντιδρούμε στα πράγματα, χωρίς ιδιαίτερες εντάσεις και εκρήξεις. Επίσης, είμαστε υπερβολικά δοτικές σε αυτούς που αγαπάμε και δίνουμε δεύτερες ευκαιρίες πιστεύοντας στην καλύτερη εκδοχή του ανθρώπου. Η Σύλβια ξεκίνησε την καριέρα της ως συγγραφέας βιογραφιών μέχρι που, στην πορεία, στρέφεται στη λογοτεχνική μυθοπλασία. Χαρακτηρίζει αυτή τη στροφή ως την καλύτερη επιλογή, κάτι που θυμίζει έντονα τη δική μου σχέση με το γράψιμο τα τελευταία χρόνια.
  • Όλα δείχνουν πως η ζωή είναι γενναιόδωρη μαζί της. Ωστόσο κάτι δεν πάει καλά μέσα της. Ένα μυστικό την ταλαιπωρεί και θα μάθουμε στην ανάγνωση ποιο είναι αυτό. Ένα αγκάθι από το παρελθόν πόσο μπορεί να τραυματίσει το παρόν;
    Πάρα πολύ, γιατί μ’ ένα «αγκάθι» δεν μπορείς ποτέ να είσαι εκατό τοις εκατό συμφιλιωμένος. Ακόμα και να το έχεις απωθήσει στο πίσω μέρος του μυαλού σου, κάτι θα το πυροδοτήσει και θα έχει την «τιμητική» του στο παρόν σου μέχρι να κλείσεις οριστικά τον ανοιχτό σας λογαριασμό.
  • Λένε πως η αλήθεια ενός ανθρώπου είναι κυρίως αυτό που κρύβει. Συμβαίνει και στη Σύλβια;
    Πιστεύω πως, σαν απόφθεγμα, το συγκεκριμένο ισχύει σε μεγάλο βαθμό. Δεν είναι τυχαίο ότι συνηθίζουμε να παρουσιάζουμε στους άλλους την καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας και ν’ αποκρύπτουμε τις πιο έντονες επιθυμίες μας, από φόβο μήπως δεν γίνουμε κοινωνικά αρεστοί. Αρχικά, η Σύλβια φαίνεται εξωστρεφής και ότι διεκδικεί τα θέλω της σε μεγάλο βαθμό, συχνά όμως, η «σκοτεινή» της πλευρά παίρνει τα ηνία. Με τον όρο «σκοτεινή» αναφέρομαι σε πληγές από το οικογενειακό και φιλικό της παρελθόν, που εξακολουθούν να την επηρεάζουν στο παρόν και δεν τα έχει παραδεχτεί ανοιχτά ούτε στον ίδιο της τον εαυτό.
  • Και γιατί δεν κρατά το μυστικό για πάντα κρυμμένο εκεί στα βάθη του μυαλού και της ψυχής;
    Γιατί εμφανίζεται εκείνο στο παρόν της, με σάρκα και οστά, και ανατρέπει κάθε της σταθερά.
  • Με το βιβλίο σας εμβαθύνετε στην πολύπλοκη γυναικεία προσωπικότητα. Ποια χαρακτηριστικά πιστεύετε πως πρέπει να έχει μία προσωπικότητα για να τη χαρακτηρίσετε γοητευτική;
    Αληθοφάνεια και ρεαλισμό. Πάντα είναι πιο οικεία τα ελαττώματα, οι καθαρά ανθρώπινες πτυχές. Με γοητεύουν ιδιαίτερα τα ολοκληρωμένα ψυχογραφήματα, οι αναδρομές στην παιδική ηλικία και στις άγουρες διαπροσωπικές σχέσεις, η ολοκληρωμένη διαδρομή του ήρωα που αγγίζει την δραματική κορύφωση και καταλήγει σ’ έναν λυτρωτικό επίλογο. Έτσι είναι πιο εύκολο να ταυτιστεί και ο αναγνώστης μ’ έναν χαρακτήρα.
  • Ρόμπερτ Μάλεϊ. Ταλαντούχος δικηγόρος και σύζυγός της. Ποιο είναι το αδύνατο σημείο του και πώς θέλετε να τον αντιμετωπίσουμε;
    Ο Ρόμπερτ είναι ένας ώριμος άντρας, πολύ μεγαλύτερος από τη Σύλβια, και έχει καταλήξει στο τι θέλει από τη ζωή του. Ανεξαρτήτως όμως της ηλικίας του, βλέπουμε ότι ο οικογενειακός του περίγυρος ασκεί έντονη επιρροή πάνω του και παίζει ρόλο στις κρίσεις του. Μέσω αυτής της συμπεριφοράς, ήθελα να θίξω το ζήτημα της πυρηνικής οικογένειας. Η πρώτη πυρηνική μας οικογένεια είναι οι γεννήτορες και τα αδέλφια μας, μέχρι το σημείο που θα ανοίξουμε τα φτερά μας και θα επιλέξουμε συνειδητά να δημιουργήσουμε μια πυρηνική οικογένεια εκ νέου, μ’ έναν/μία σύντροφο και ίσως παιδιά. Χάρη στο αδύνατο σημείο του Ρόμπερτ, ανοίγω ένα θέμα προς συζήτηση που συναντάται όχι μόνο στην αγγλική αλλά και στην ελληνική κοινωνία. Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημα, γενικά, θα ήθελα να αντιμετωπίσετε όλους τους ήρωές μου με επιείκεια. Είμαι σίγουρη ότι πίσω από τα ελαττώματά τους, θα καταφέρετε να διακρίνετε τις καθαρά ανθρώπινες αντιδράσεις τους που ίσως σας θυμίσουν κάποιον από τον κοντινό σας περίγυρο, ακόμη και τον ίδιο σας τον εαυτό.
  • Ανάμεσα στους δυο ήρωές σας ένας σπασμένος καθρέφτης! Άραγε σε ποιο βαθμό μπορεί συναγωνιστεί τους ήρωές σας ο λόγος που έχει σπάσει;
    Πρόκειται για τον καθρέφτη όπου βλέπει ο καθένας το δικό του είδωλο. Το σπάσιμο συμβολίζει την ανατροπή της ιδέας που έχουμε για εμάς τους ίδιους, όταν συνειδητοποιούμε ότι δεν αναγνωρίζουμε πια τον εαυτό μας. Και τότε είναι σίγουρο πως ούτε οι δικοί μας άνθρωποι θα μπορούν να μας αναγνωρίσουν. Κάπως έτσι συμβαίνει και με τους ήρωές μου, χάνει ο ένας την ιδέα που είχε για τον άλλο, έρχονται σε ρήξεις, απομακρύνονται…
  • Έχετε πει πως στο βιβλίο αυτό θέτετε προς συζήτηση και ανάλυση το φαινόμενο του ετεροφωτισμού. Εξηγείστε μας τον όρο και ποιο είναι το πιο σοβαρό πρόβλημα που μπορεί να δημιουργήσει σε μία σχέση.
    Ετυμολογικά, ο όρος προκύπτει από τα συνθετικά «έτερο» και «φως», και σηματοδοτεί τη συνθήκη όπου κάποιος δεν ακτινοβολεί από μόνος του, αλλά «φωτίζεται» από το φως κάποιου άλλου, δηλαδή, μεταφορικά, δεν έχει δική του διαμορφωμένη άποψη ή κρίση, αλλά δέχεται επιδράσεις από άλλους. Συνειδητοποίησα πως αυτό το φαινόμενο συναντάται παντού: από παλιότερα, στα χρόνια του σχολείου με τα «δημοφιλή» παιδιά και τις κλίκες και στο παρόν συνεχίζεται πιο έντονα εξαιτίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της ζωής που θα θεωρούσαμε ιδανική. Πρόκειται για ένα είδος άτυπης εξουσίας: κάποιος είναι ο κυρίαρχος, ο φωτεινός βασιλιάς, και κάποιος άλλος ο υποτακτικός που γονατίζει μπροστά του, υποκλίνεται στη γοητεία που του ασκεί. Η σχέση που δημιουργείται μεταξύ των δύο πόλων αποκτά μια άκρως ζοφερή χροιά, αφού είναι εξαρχής προβληματική και γεμάτη τοξικότητα.
  • Είναι φανερό πως της συγγραφής αυτού του βιβλίου, προηγήθηκε έρευνα στο χώρο της ψυχολογίας. Πού εστιάσατε το ενδιαφέρον σας και πόσο εύκολο ήταν να τη δέσετε με τη μυθοπλασία;
    Για μένα, τα πάντα σχετίζονται με την ψυχολογία. Εάν διαβάσετε βιβλία ψυχολογίας, θα διαπιστώσετε ότι ο τρόπος που αλληλεπιδρούμε με τους γύρω μας, η γνώμη που έχουμε για τον εαυτό μας, τα ένστικτά μας, όλα πηγάζουν κατά κύριο λόγο από τις οικογενειακές μας καταβολές, γι’ αυτό ξεκίνησα τη συγγραφή δίνοντας μεγάλη έμφαση στο οικογενειακό περιβάλλον της Σύλβιας και του Ρόμπερτ. Πρόσθεσα λεπτομερώς την καταδική τους ιστορία αγάπης, λαμβάνοντας υπόψη και τη διαφορά της ηλικίας τους, γεγονός που επανεμφανίζεται συχνά μέσα στο βιβλίο για τους άνωθεν ψυχολογικούς λόγους. Εκεί όμως που χρειαζόταν, επενέβαινε πυροσβεστικά η μυθοπλασία, προκειμένου να λύσει τους κόμπους και τις ανθρώπινες παρεξηγήσεις μέχρι να καταφέρουν οι ίδιοι οι ήρωες να βρουν το δρόμο τους.

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Το στόμα ήταν δροσερό και με γλυκιά γεύση. Μου άρεσε αυτό το στόμα, μου θύμιζε εκείνον… Μου ξύπνησε μνήμες από βόλτες καβάλα σε μηχανή και ερωτικούς στίχους των Nirvana… Ήταν η πιο υπέροχη αίσθηση του κόσμου! Τα χείλη μου άνοιξαν και ανταποκρίθηκα με πάθος…
Φαινομενικά, η Σύλβια Γουόκερ τα έχει όλα: είναι επιτυχημένη συγγραφέας βιογραφιών, μένει σ’ ένα μοντέρνο διαμέρισμα στο κέντρο του Λονδίνου και είναι παντρεμένη με τον έρωτα της ζωής της, τον ταλαντούχο δικηγόρο Ρόμπερτ Μάλεϊ. Η πραγματικότητα, όμως, είναι τελείως διαφορετική… Γιατί η Σύλβια κρύβει ένα μεγάλο μυστικό. Μέχρι που μια μέρα καταφθάνει στο σπίτι της ένα απειλητικό γράμμα, που ξετυλίγει το κουβάρι της καταστροφής… Αναδρομές, κρυμμένα μίση, μυστικά πάθη, άβυσσος και έρωτας, αληθινοί πρωταγωνιστές και στη μέση όλων αυτών… ένας σπασμένος καθρέφτης…

Βιογραφικό
Η Ειρήνη Κουρουνιώτη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1995. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου Κέρκυρας. Έχει εργαστεί στον τομέα του μάρκετινγκ, της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού και της ειδικής αγωγής σε παιδιά και σε νέους. Μιλάει τρεις γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά και ισπανικά), αγαπάει τα ζώα και τον ακροβατικό χορό. Από το 2020 γράφει ασταμάτητα, ενώ παράλληλα παρακολουθεί το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Το πρώτο της μυθιστόρημα Κόκκινο Είδωλο κυκλοφορεί από τις Πρότυπες Εκδόσεις Πηγή ενώ τώρα ετοιμάζεται το νέο της κοινωνικό μυθιστόρημα και μια σειρά από παιδικά παραμύθια.