Έχοντας διαβάσει το μεγαλύτερο μέρος της εργογραφίας της Σόφης Θεοδωρίδου δεν θα μπορούσα να παραλείψω την ανάγνωση του έργου της Η Αγαπητικιά που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ψυχογιός. Σταθερή στο λεγόμενο Ιστορικό Μυθιστόρημα, ένα είδος μέσα στο οποίο ξέρει καλά και με επιτυχία να κινείται και να συγκινεί με πηγαίο και αυθεντικό τρόπο, παραδίδει στο αναγνωστικό κοινό και αυτή τη φορά ένα μυθιστόρημα άρτιο τόσο από άποψη πλοκής, όσο και από άποψη γραφής και δομής.

Εντάσσει τη μυθιστορηματική της πλοκή στον ελλαδικό χώρο, την περίοδο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, και πιο συγκεκριμένα το ιστορικό φόντο αποτελεί ο Εθνικός Διχασμός, δηλαδή η πολιτική αντιπαράθεση, οι διαφορετικές πολιτικές πεποιθήσεις και η διαφορετική ιδεολογία ανάμεσα στους βασιλικούς και τους Βενιζελικούς. Όσους ασπάζονταν τον Βασιλιά και τον Παλαιοκομματισμό και όσους επρόσκυντο στην πολιτική του Βενιζέλου.

Η Θεοδωρίδου παραθέτει τα ιστορικά γεγονότα αντικειμενικά και αμερόληπτα, χωρίς να παίρνει θέση, όπως οφείλει να κάνει ο συγγραφέας και δεν υποκύπτει στον δογματισμό. Η γραφή της είναι μεστή και η πλοκή σφιχτοδεμένη με κορυφώσεις και υφέσεις αλλά και με δυνατό ρυθμό στα σημεία που χρειάζεται. Οι περιγραφές των όσων περνούσαν οι στρατιώτες που πολεμούσαν για την απελευθέρωση της Μακεδονίας από τους Βούλγαρους και έπειτα από τους Τούρκους είναι ρεαλιστικές και προκαλούν πηγαία συγκίνηση και πληθώρα συναισθημάτων.

Η πλοκή είναι κεντημένη προσεχτικά και πλεγμένη αριστοτεχνικά με το ιστορικό φόντο και τα γεγονότα. Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με ένα μυθιστόρημα εποχής αλλά και με την τοιχογραφία μας εποχής, όπως και με ένα μυθιστόρημα χαρακτήρων που δένουν αρμονικά μεταξύ τους και ωθούν τον αναγνώστη να απολαμβάνει ένα λογοτεχνικό έργο.

Κύριοι πρωταγωνιστές η Ρόσα και ο Χάρης και η ιστορία τους. Η δυνατή τους αγάπη και η πίστη τους στον έρωτά τους που υπό πολύ δύσκολες συνθήκες υπερνικούν όλα τα εμπόδια. Τα μεγαλύτερα εκ των οποίων είναι ότι ανήκουν σε διαφορετικές κοινωνικές τάξεις αλλά και έχουν διαφορετικές πολιτικές πεποιθήσεις. Η κοπέλα ανήκει στην τάξη της Αριστοκρατίας και είναι γόνος πλούσιας αριστοκρατικής οικογένειας και κατ’ επέκταση πρέπει να παντρευτεί κάποιον της τάξης της και που θα έχει διαλέξει ο πατέρας της και σίγουρα και της ίδιας πολιτικής φιλοσοφίας δηλαδή βασιλικό. Από την άλλη ο Χάρης είναι ένας φτωχός νέος που ασπάζεται με πάθος τον Βενιζέλο και κατάγεται από ένα χωριό της Μακεδονίας η οποία τότε δεν είχε ενωθεί με την Ελλάδα αλλά ήταν υπόδουλη στους Βούλγαρους και έπειτα στους Τούρκους. Απροσμέτρητα τα εμπόδια για τους δύο ερωτευμένους. Έχουμε έναν νέο που δεν διστάζει να καταταγεί στο Μέτωπο και να πολεμήσει για την ελευθερία του τόπου του και για τα υψηλά φρονήματά του και μια κοπέλα που δεν διστάζει να πάει κόντρα όχι μόνο στην οικογένειά της αλλά και την πολιτική που της έχουν μάθει να «προσκυνά» για να ακολουθήσει τον αγαπημένο της και τα όσα η καρδιά τους προστάζει. Πολλές οι στιγμές που είναι χώρια, λίγες οι στιγμές που είναι μαζί, πολλά τα εμπόδια, οι δολοπλοκίες, τα λάθη και τα πάθη άλλων που πρέπει να πληρώσουν με τίμημα να είναι μαζί.


Ένα θέμα που διαφαίνεται μέσα από την εξαιρετική πλοκή είναι η θέση της γυναίκας και το τι κάνει αυτό το κορίτσι για να υπερασπιστεί τα θέλω της και τις απόψεις της. Δυναμική και αντισυμβατική με την εποχή της, σπάει το κατεστημένο και βουτάει με την ψυχή της στα όνειρά της και τα θέλω της. Και τα καταφέρνει με μεγάλο κόστος, κέρδη, απορρίψεις και απώλειες. Το αν κέρδισε περισσότερα από όσα έχασε ή απέρριψε σας αφήνω να το ανακαλύψετε διαβάζοντας.

Πολλά τα συναισθήματα που προκαλούνται στον αναγνώστη κατά την ανάγνωση του βιβλίου και μέσα από την ατμόσφαιρα που δημιουργείται. Επίσης πολλά και τα μηνύματα με κυριότερο το γεγονός πως ο κόσμος έβγαινε στους δρόμους να διαδηλώσει, βροντοφώναζε τα πιστεύω του, πάλευε σκληρά για τα φρονήματά του κάτι που πρέπει να διδάξει όλους εμάς σήμερα να έχουμε βούληση και να παλεύουμε για τις ιδέες μας, τα όνειρά μας και την τύχη τη δική μας αλλά και της χώρας μας. Για άλλη μια φορά το βιβλίο της συγγραφέα διδάσκει Ιστορία, ήθος και μας ταξιδεύει σε λογοτεχνικά μονοπάτια.