Μόλις κυκλοφόρησαν

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Ένα για τον δρόμο του Θεοδόση Μίχου
διηγήματα

Για να βρεις τον εαυτό σου, πρέπει πρώτα να τον χάσεις. Σ’ ένα μπαρ της μεγαλούπολης, μέρη, άνθρωποι και στιγμές περιπλέκονται μοιραία.

Φωτογραφίες που κολυμπούν. Πεταλούδες που ρινορραγούν. Οικογένειες που χωλαίνουν. Τραπουλόχαρτα που θολώνουν. Τοίχοι που ζαρώνουν. Emoji που βαραίνουν. Μουστάρδες που φλογίζουν. Κουδούνια που σιωπούν. Σβέρκοι που στενάζουν. Παιδιά που ξεφεύγουν. Φλας που κλέβουν. Μάτια που γκαρίζουν. Πόρνες που απουσιάζουν. Σταυροφόροι που υποκύπτουν. Σπηλιές που σφαλίζουν. Σκαμπό που μαρμαρώνουν. Φιστίκια που δολοφονούν. Φωνές που ερεθίζουν. Τατουάζ που παραμιλούν. Δίσκοι που γυρίζουν.
Στο κέντρο της Αθήνας εδώ και αιώνες υπάρχει ένα μπαρ όπου όλα είναι μελετημένα. Οι θαμώνες του επιλέγουν την αφαίρεση και τον σκληρό ρεαλισμό για να αφηγηθούν οι ίδιοι την ιστορία τους. Απευθύνονται πρώτα και κύρια στον εαυτό τους – αυτόν που ξεχνούν ότι έχουν ήδη χάσει προ πολλού, αυτόν που στην πραγματικότητα τους βρίσκεται εύκαιρος μεταξύ τρίτου και τέταρτου ποτού, αυτόν που δεν ξέρουν ότι θα συναντήσουν το πρωί της επομένης στον καθρέφτη. Αναπόφευκτα οι γύρω τους, συμπότες καρδιακοί ή τυ­χάρπαστοι, γί­νονται κοινωνοί ακόμα και των εσωτερικών τους ψιθύρων.
Κι αν κανείς τους δεν είναι αυτός που φαίνεται, όλοι μαζί –φιλόσοφοι του περιθωρίου, δέσμιοι των παθών τους και μιας επιλεκτικής αδυ­ναμίας να αντεπεξέλθουν στις αναποδιές– ξέρουν ότι η ζωή έχει νόημα και εναγωνίως το αναζητούν, ελπίζοντας να τους βρει εκείνο πρώτο.

Τα διηγήματα της συλλογής Ένα για τον δρόμο συνθέτουν το ζωντανό πορτρέτο μιας συγχυσμένης μεγαλούπολης, την αυτοβιογραφία σε συνέχειες ενός τόπου σύναξης που δεν αλλάζει ό,τι κι αν συμβαίνει έξω από τα όρια μιας φωτεινής στοάς όπου κάθε στιγμή είναι μια υπέροχη ευκαιρία. Για άλλη μια θεραπεία. Για άλλη μια υποτροπή.
Γιατί το χάος είναι μια παρτιτούρα που πάνω της γράφεται η πραγματικότητα. Ξανά και ξανά. Και πάλι από την αρχή.

ΞΕΝΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Σχολείο για την αγάπη της Olivia Manning
μετάφραση: Φωτεινή Πίπη

Στον αναβρασμό της μεταπολεμικής Ιερουσαλήμ, ένας ορφανός έφηβος μαθαίνει τη ζωή. Μια κωμικοτραγική ιστορία για τις δυσκολίες της αγάπης και του ανήκειν.

Από τη συγγραφέα της Βαλκανικής τριλογίας και της Τριλογίας του Λεβάντε

Ιερουσαλήμ, 1945. Πρόσφυγες πολέμου από την Ευρώπη κατακλύζουν τους δρόμους και τα καφέ. Οι εντάσεις μεταξύ του αραβικού και του εβραϊκού πληθυσμού αυξάνονται. Ο Φίλιξ Λάτιμερ, ένας έφηβος που έμεινε ορφανός, καταφτάνει στην Ιερουσαλήμ από τη Βαγδάτη και περιμένει εκεί, ώσπου να μπορέσει να ταξιδέψει με ασφάλεια στην Αγγλία. Χαμένος και βαθιά μόνος, ο Φίλιξ μένει αναγκαστικά στο σπίτι της μις Μπουν, μιας άγνωστής του μέχρι τότε συγγενούς. Εκείνη, στρυφνή και σπαγγοραμμένη, διακηρύσσει τα ιδανικά μιας φονταμενταλιστικής ομάδας –χαρά, φιλανθρωπία και αγάπη–, ενώ παράλληλα κάνει τη ζωή των ενοίκων της αφόρητη. Ώσπου η κυρία Έλις, μια γοητευτική νεαρή χήρα, έρχεται να μείνει στο σπίτι και φέρνει τα πάνω κάτω.
Το βασικό θέμα της Olivia Manning είναι η ζωή των συνηθισμένων ανθρώπων που παρασύρονται στη δίνη της ιστορίας. Όπως και στη Βαλκανική τριλογία, η συγγραφέας αφηγείται με συμπόνια και χιούμορ μια πλούσια, γεμάτη λεπτές ψυχολογικές αποχρώσεις ιστορία στο χείλος του γκρεμού.

«Το έργο της Olivia Manning είχε πέσει στην αφάνεια για δεκαετίες, όμως η επανέκδοση του Σχολείου για την αγάπη πρόκειται να μαγέψει και να καθηλώσει μια νέα γενιά αναγνωστών».
O, The Oprah Magazine

«Η Olivia Manning έχει βρει τη θέση της στην πρώτη γραμμή της αγγλικής λογοτεχνίας».
The Los Angeles Times

«Η συγγραφέας δημιουργεί κομψά ψυχολογικά μυθιστορήματα που αποπνέουν την πραγματική αίσθηση της σύγχρονης ιστορίας».
The Financial Times

Από τις εκδόσεις ΜETAIXMIO κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία Βαλκανική τριλογία & Η τριλογία του Λεβάντε.

ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Ο μυστηριώδης επισκέπτης της Nita Prose
μετάφραση: Βούλα Αυγουστίνου

Νέα ακαταστασία. Νέο μυστήριο. Η Μόλι η καμαριέρα επιστρέφει για να αποκαλύψει την αλήθεια όσο βρόμικη κι αν είναι.

H Μόλι, που τη γνωρίσαμε και την αγαπήσαμε μέσα από το πρώτο μυθιστόρημα της ταλαντούχας Nita Prose Η καμαριέρα, επιστρέφει! Ο μυστηριώδης επισκέπτης φέρνει τα πάνω κάτω στο ξενοδοχείο Ρίτζενσι Γκραντ και η Μόλι είναι η μόνη που κρατά το κλειδί για τα πιο σκοτεινά μυστικά… Μετά την τεράστια επιτυχία της Καμαριέρας, στο νέο βιβλίο της Nita Prose ακολουθούμε ξανά την αξιαγάπητη πρωταγωνίστριά της σε μια υπόθεση που θα αναστατώσει το Ρίτζενσι Γκραντ αλλά και την ίδια της τη ζωή.

Η Μόλι δεν είναι σαν τους άλλους. Με το ταλέντο της στην καθαριότητα και τις δημόσιες σχέσεις, ανελίχθηκε στην κλίμακα του πεντάστερου Ρίτζενσι Γκραντ και πήρε τη θέση της Αρχικαμαριέρας. Εκεί όμως που η ζωή έχει αγγίξει την τελειότητα, ο κόσμος της γίνεται άνω κάτω, όταν ο παγκοσμίου φήμης συγγραφέας μυστηρίου Τζ. Ντ. Γκρίμθορπ σωριάζεται νεκρός κατά τη διάρκεια μιας ομιλίας του στο ξενοδοχείο.
Όταν η ντετέκτιβ Σταρκ, η παλιά εχθρός της Μόλι, ερευνά το απροσδόκητο τέλος του συγγραφέα, αποκαλύπτεται ότι υπήρξε θύμα δολοφονίας. Οι ύποπτοι πολλοί – και όλοι θέλουν να μάθουν: ποιος σκότωσε τον Τζ. Ντ. Γκρίμθορπ; Η Λίλι, η νέα ασκούμενη καμαριέρα; Ή η Σερένα, η ιδιαιτέρα του; Μήπως ο κύριος Πρέστον, ο πολυαγαπημένος θυρωρός του ξενοδοχείου, κρύβει κάτι; Και είναι η Μόλι όσο αθώα φαίνεται;
Η υπόθεση απειλεί την υπόληψη του ξενοδοχείου και η Μόλι ξέρει ότι μόνο εκείνη κρατάει το κλειδί για την ταυτότητα του δολοφόνου – είναι θαμμένο βαθιά στο παρελθόν της. Η Μόλι αρχίζει να ξεσκονίζει τη μνήμη της για να βρει στοιχεία, επιστρέφοντας στα παιδικά της χρόνια και τη μυστηριώδη έπαυλη Γκρίμθορπ όπου κάποτε δούλευαν δίπλα δίπλα, η ίδια και η γιαγιά της. Και μόνο ένα πράγμα είναι βέβαιο: τα βρόμικα μυστικά δεν μένουν θαμμένα για πάντα.

«Η Μόλι που μας γοήτευσε στην Καμαριέρα επιστρέφει δυναμικά. Η Nita Prose μπολιάζει την ιστορία μυστηρίου με καυστικά σχόλια για τα αστυνομικά μυθιστορήματα, χωρίς να στερεί ποτέ από τη φωνή της Μόλι τη δύναμη και τη σαγήνη της».
The New York Times

«Όπως η Miss Marple της Agatha Cristie περνά απαρατήρητη επειδή είναι μια ηλικιωμένη γυναίκα, έτσι και η Μόλι παραμένει αόρατη επειδή είναι καμαριέρα. Όμως σε αυτή την κοινωνικά ευαίσθητη σειρά μυστηρίου, η Μόλι μετατρέπει την αδυναμία σε υπερδύναμη του γυναικείου προλεταριάτου».
NPR

Από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ κυκλοφορεί το πρώτο βιβλίο της Nita Prose με την ίδια ηρωίδα και τίτλο Η καμαριέρα.

NON FICTION

Ελεύθερος σκοπευτής του Τάκη Θεοδωρόπουλου

Ένα βιβλίο αναζήτησης της γνώσης. Οι πνευματικές και λογοτεχνικές επιρροές που διαμόρφωσαν τη σκέψη ενός έμπειρου συγγραφέα.

Ο Ελεύθερος σκοπευτής είναι μια περιπέτεια αυτογνωσίας από τον Τάκη Θεοδωρόπουλο, με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, όπου ο συγγραφέας καταγράφει την εμπειρία του ως αναγνώστη. Ο ελεύθερος σκοπευτής ψάχνει τον στόχο μέσα από τα διαβάσματά του για να καταλήξει στη γραφή του. Με λίγα λόγια, μιλάει για τη γοητεία της λογοτεχνίας: Προυστ, Μπαλζάκ, Κάφκα, Ντοστογιέφσκι, Φρόιντ, Καζαντζάκης, Καμί, Σεφέρης, Εγγονόπουλος, Μαλρό, Πεντζίκης, Μακρυγιάννης και άλλοι και άλλοι – και κυρίως η αγάπη για τους κλασικούς, τη σκέψη των αρχαίων Ελλήνων.
Θαυμάζει τους ειδικούς, την υπομονή του φιλολόγου, την προσήλωση του ιστορικού στην έρευνα, την πειθαρχία του μεθοδικού αναγνώστη ο οποίος δεν αφήνει γωνιά του έργου που τον απασχολεί χωρίς να την ξεσκονίσει. Θεωρεί την αρχαία ελληνική γραμματεία το καλύτερο αφηγηματικό είδος, χωρίς να παραγνωρίζει βέβαια τα μεγάλα μυθιστορήματα που όπως λέει είναι η παραμυθία μας στην υπαρξιακή μοναξιά.
Ο τίτλος «ελεύθερος σκοπευτής» είναι κυριολεκτικός. Δηλώνει τη στάση του ανθρώπου που ψάχνει μόνος του τον στόχο του. Και εννοείται αποτελεί και ο ίδιος στόχο.

«Ο Τρελαντώνης, ο Φιλέας Φογκ ή ο Ντ’ Αρτανιάν. Αναρωτιέμαι ποιος από́ αυτούς τους τρεις σημάδεψε την αρχή́ της σχέσης μου με τη λογοτεχνία. Τότε που δεν με ενδιέφερε ούτε το ύφος ούτε ο συγγραφέας ούτε καν η υπόθεση και η πλοκή́. Τότε που έψαχνα κάποιον ήρωα για να τον εμπιστευθώ́ και να τον ακολουθήσω στις περιπέτειές του. Τότε που ήμουν ανυποψίαστος για τον τρόπο που λειτουργεί́ η πολύπλοκη αυτή́ μηχανή́, το μυθιστόρημα. Τον καιρό́ που ήμουν ακόμη αθώος αναγνώστης – αν υπάρχει κάτι τέτοιο».
Τάκης Θεοδωρόπουλος

Δείτε όλα τα βιβλία του Τάκη Θεοδωρόπουλου που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.

Σειρά: Οξυγόνο

Υλικός κόσμος
Οι έξι πρώτες ύλες που διαμόρφωσαν τον σύγχρονο πολιτισμό του Ed Conway
μετάφραση: Κωστής Πανσέληνος

Το αληθινό θαύμα των έξι πιο σημαντικών υλικών στην ανθρώπινη ιστορία. Πώς έχτισαν τον σύγχρονο κόσμο και πώς θα διαμορφώσουν το μέλλον μας.

Άμμος, αλάτι, σίδηρος, χαλκός, πετρέλαιο και λίθιο: οι αφανείς ήρωες της σύγχρονης εποχής. Ήρθε η ώρα να διηγηθούμε την ιστορία τους.
Αυτά είναι τα έξι υλικά που έχτισαν τον κόσμο μας και θα μεταμορ­φώσουν το μέλλον μας. Τροφοδοτούν με ενέργεια τους υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα, χτίζουν τα σπίτια και τα γραφεία, δημιουργούν σωτήρια φάρμακα. Ωστόσο, οι περισσότεροι τα θεωρούμε δεδομένα.
Στο βιβλίο αυτό, ο Ed Conway ταξιδεύει στην υφήλιο –από τους απο­πνικτικούς διαδρόμους του βαθύτερου ορυχείου της Ευρώπης μέχρι τα εργοστάσια παραγωγής τσιπ πυριτίου στην Ταϊβάν και τις απόκοσμες πράσινες λίμνες με τα αποθέματα λιθίου– και παρουσιάζει έναν άγνωστο κόσμο. Απαριθμώντας τις θαυματουργές ιδιότητες των υλικών αυτών, φανερώνει τις διαδικασίες στις οποίες υποβάλλονται καθώς και τις άγνωστες εταιρείες που μετατρέπουν την ακατέργαστη ύλη σε προϊόντα που ξεπερνούν κάθε φαντασία.
Καθώς ερχόμαστε αντιμέτωποι με την κλιματική αλλαγή, τις ενερ­γειακές κρίσεις και την απειλή μιας νέας παγκόσμιας σύρραξης, ο Conway αποκαλύπτει γιατί τα υλικά αυτά έχουν περισσότερη σημασία από ποτέ και πώς ο μυστικός πόλεμος για τον έλεγχό τους θα επηρεάσει το μέλλον μας.
Μια συναρπαστική ανάγνωση της ανθρώπινης ιστορίας, των γεωπολιτικών εντάσεων του παρόντος και των προκλήσεων του μέλλοντος, από τα βάθη, κυριολεκτικά, της γης.

«Στα καλύτερα βιβλία της χρονιάς».
The Economist

«Μια διαφωτιστική ιστορία που ρίχνει άπλετο φως στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο κόσμος».
The Times

«Μια συναρπαστική αφήγηση της ανθρώπινης ιστορίας».
Tim Marshall