Η Νικόλ- Άννα Μανιάτη είναι μια πολυγραφότατη συγγραφέας που έχει εδραιωθεί και καταξιωθεί στο λογοτεχνικό χώρο. Οι σκέψεις της γλιστρούν αβίαστα μέσα στις σελίδες του βιβλίου της με ένα αριστοτεχνικά δεμένο λόγο που συναρπάζουν τον αναγνώστη και τον ταξιδεύουν στο χώρο της λογοτεχνικής πανδαισίας.

– Ποια εσωτερική ανάγκη συντρέχει ώστε να μετουσιώνετε τις σκέψεις σας σε δημόσιο λόγο και να τις μοιράζεστε με ένα ευρύτερο κοινό;

Απ. Η ανάγκη της έκφρασης. Η εξωτερίκευση των συναισθημάτων που κυριεύουν τον κάθε ένα από μας σε στιγμές ανύποπτες ή και καθημερινές.

– Στο συγγραφικό σας έργο “Το Τίμημα” που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός πραγματεύεστε τις ανθρώπινες σχέσεις ,τη φιλία, το μίσος, την αγάπη, το τίμημα της εξιλέωσης.
Ποια ερεθίσματα σας οδήγησαν στη συγγραφή του;

Απ. Αληθινές καταστάσεις. Η πραγματικότητα της ζωής. Και μια προσωπική εμπειρία συναδελφικής προδοσίας τότε που μου έδωσε το έναυσμα για να εξωτερικεύσω την πίκρα και την απογοήτευση μαζί και το θυμό. Πέρασαν χρόνια από τη συγγραφή του, δέκα βασικά, για να βρω τη δύναμη να το αφήσω να εκδοθεί την πρώτη φορά το 2010. Όσο όμως και να βασίζεται σε αληθινά γεγονότα η μυθοπλασία κυριαρχεί.

– Κατάγεστε από το” νησί της Αφροδίτης” την Κύπρο. Η Κύπρος εμπνέει τη συγγραφική σας πένα;

Απ. Η Κύπρος είναι στην καρδιά μου. Και τα λίγα χρόνια που έζησα εκεί μικρή έμειναν ανεξίτηλα μέσα μου. Οι εμπειρίες οι παιδικές, οι σχολικές αργότερα, γλιστρούν μέσα στις σελίδες των βιβλίων μου έστω και αν αναφέρονται στα εκάστοτε μέρη που εκτυλίσσεται η ιστορία.

– “Τίμημα” ένας τίτλος σύμβολο. Ποια η νοηματική του διάσταση;

Απ. Ότι υπάρχει πάντα ένα τίμημα που πληρώνουμε για κάθε μια απόφαση η οποία μπορεί να επηρεάζει τις ζωές άλλων. Και όχι μόνο.

– Ως καλλιτεχνική φύση ποια χρώματα θα χρησιμοποιούσατε για να αποδώσετε το πορτρέτο της εικονιζόμενης ηρωίδας;

Απ. Η ηρωίδα είναι ένα αθώο θύμα διαπαιδαγώγησης του πατέρα. Οι ενέργειες και τα αισθήματά της διαμορφώθηκαν από τη διαστρεβλωμένη επιρροή του που όμως σαν μικρό παιδί δεχόταν την άποψή του γιατί τον λάτρευε. Καθόρισαν την ζωή της. Η ίδια ήταν δίκαιη και γεμάτη καλοσύνη, όμως αμείλικτη στο άδικο. Η εικόνα του βιβλίου αποδίδει απόλυτα το πόσο υπέφερε εσωτερικά μαθαίνοντας την αλήθεια για τον πατέρα της και το πόσο άδικα και εκδικητικά είχε φερθεί στην οικογένεια του παιδικού της φίλου. Απόλυτος ψυχικός πόνος και μεταμέλεια!

– Υπάρχουν πραγματικά πρόσωπα και περιστατικά από τα οποία εμπνευστήκατε ή αφορά εξολοκλήρου μυθοπλασία;

Απ. Η περιοχή, η γειτονιά, οι αυλές, το ατύχημα του μαθητή, ο σεισμός, η κοπέλα που χάθηκε στο σεισμό, όλα αληθινά περιστατικά τότε που ακόμα είχα το φροντιστήριο στη γειτονιά. Η ιστορία της Μαργαρίτας μυθοπλασία.

– Η μοίρα ή οι επιλογές τους καθορίζουν τους ήρωες σας;

Απ. Περισσότερο οι επιλογές τους. Η «μοίρα» είναι μια ανθρώπινη δημιουργία για να δικαιολογήσουμε το ακατανόητο ή τις αλλόκοτες συμπτώσεις. Στο βιβλίο, μα και στη ζωή, οι αποφάσεις και επιλογές μας καθορίζουν τη ζωή μας.

– Είναι καθοριστικός ο ρόλος της οικογένειας στην καλλιέργεια ηθικών αξιών των παιδιών τους;

Απ. Απόλυτα! Όσο είναι σε ευαίσθητη ηλικία οι γονείς είναι τα πρότυπα. Μεγαλώνοντας αποκτούν τη δική τους κρίση με τη μόρφωση και το περιβάλλον στο οποίο κινούνται, μα η γαλούχηση της οικογένειας παραμένει ισχυρή μέσα τους. Και πολλές φορές υπερισχύει υποσυνείδητα στην κοινή λογική τους.

– Ζούμε σε μια εποχή κυριαρχίας της εικόνας. Υπάρχει κατά τη γνώμη σας κάποιος τρόπος να μυήσουμε τα παιδιά μας στο να αγαπήσουν τη λογοτεχνία, το βιβλίο;

Απ. Από πολύ νωρίς, με τα παραμύθια, την εξιστόρηση συμβάντων στο σπίτι, στο νηπιαγωγείο αργότερα, διαβάζοντάς τους παραμύθια με όμορφες εικόνες. Γενικά να μην βαριόμαστε να τους μιλάμε και να ακούμε. Η εποχή της τεχνολογίας είναι απειλή για τα βιβλία στο παιδικό μυαλό, ας τους επιλέγουμε όμορφα κινούμενα σχέδια για περιορισμένη ώρα και να ενθαρρύνουμε τη διήγησή τους σε ό,τι παρακολούθησαν.

– “Δεν υπάρχει εξουσία χωρίς μίσος” Ευριπίδης. Ποια κοινωνική αναγκαιότητα το υπαγορεύει;

Απ. Της υπεροχής.

– “Η λογοτεχνία έχει πάντα ένα τόνο προφητείας, που στο τέλος καταλήγει να γίνεται επικαιρότητα” Καμύ. Είναι χρήσιμη η λογοτεχνία στην εποχή της κρίσης;

Απ. Η λογοτεχνία αφυπνίζει. Είναι πάντα χρήσιμη και ειδικά σε εποχές κρίσης. Να υπενθυμίσω πως ο «Έκπτωτος Άγγελος», ένα βιβλίο που αναφέρεται στο καυτό κοινωνικό θέμα της Αυτοκακοποίησης που αποσιωπείται, έγινε αφορμή για συζητήσεις και σεμινάρια φέρνοντας στην επιφάνεια επίκαιρα θέματα, όπως το μπούλινγκ, την ενδοοικογενειακή βία, την κακοποίηση. Και «Οι Σιωπές της Ενοχής» επίσης που αναφέρεται στην παιδική κακοποίηση, και στο δίλημμα της Ευθανασίας αφυπνίζει συνειδήσεις. Βλέποντας τα θέματα που θίγουν τα βιβλία -όλα τα βιβλία- με το σωστό μάτι τότε κάτι αποκομίζει κανείς.

– Ποια είναι η αγαπημένη σας φράση που έχετε υιοθετήσει στα λογοτεχνικά σας βήματα;

Απ. Προσπαθώ να μην επαναλαμβάνομαι, οπότε η ερώτηση δεν είναι ξεκάθαρη. Επίσης το έχω ιερή αρχή να μην επηρεάζομαι από άλλων τη γραφή και φυσικά να έχω θέματα πρωτότυπα και διαφορετικά στα βιβλία μου, τολμώντας να θίγω καυτά και αμφιλεγόμενα κοινωνικά θέματα.

Λίγα λόγια για το βιβλίο ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ

Πολλοί πιστεύουν πως το μίσος μέσα σου για κάποιον δεν μπορεί να τον αγγίξει. Κατατρώει μόνο εσένα τον ίδιο! Η Μαργαρίτα όμως το διοχέτευε με ολέθριες ενέργειες.

Η μικρή, γλυκιά Μαργαρίτα από τα δώδεκά της χρόνια μεγάλωνε μαθαίνοντας να μισεί τον παιδικό της φίλο και τη μητέρα του, επειδή ο ίδιος ο πατέρας της τροφοδοτούσε την αθώα παιδική ψυχή της με δηλητήριο. Θυσίασε όνειρα, αγάπη και μέλλον για μια απατηλή εκδίκηση, με καταστροφικά αποτελέσματα για την οικογένεια του παιδικού της φίλου.

Όταν μάθει την αλήθεια, είκοσι χρόνια μετά, θα προσπαθήσει με κάθε τρόπο να επανορθώσει για τις τρομερές συνέπειες των πράξεών της εξαιτίας του παράλογου και άδικου συναισθήματος με το οποίο την είχε ποτίσει ο πατέρας της και που κυριαρχούσε μέσα της τόσα χρόνια. Αλλά πρέπει να πληρώσει! Θα αντέξει το τίμημα της εξιλέωσης;

Η ΝΙΚΟΛ-ΑΝΝΑ ΜΑΝΙΑΤΗ γεννήθηκε στην Κύπρο, όπου και έζησε τα παιδικά της χρόνια. Σε πολύ νεαρή ηλικία μετακόμισε με την οικογένειά της στο Λονδίνο. Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία και είναι κάτοχος B.A., P.G.C.E. και M.A. Ολοκλήρωσε επίσης σπουδές νοσηλευτικής τριετούς φοίτησης στο King Edward Memorial Hospital. Το 1978 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου αρχικά εργάστηκε ως καθηγήτρια αγγλικών, ενώ αργότερα άνοιξε δικό της κέντρο ξένων γλωσσών, το οποίο διεύθυνε επί δεκαοκτώ χρόνια. Στο διάστημα αυτό εξέδωσε με επιτυχία τέσσερα εκπαιδευτικά βιβλία, τρία από τα οποία εγκρίθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας. Το τέταρτο κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Longman. Υπήρξε επίσης εισηγήτρια εκπαιδευτικών σεμιναρίων και μέλος εξεταστικών επιτροπών για την ξενόγλωσση παιδεία. Στο ενεργητικό της περιλαμβάνονται και πολλές δημοσιεύσεις εκπαιδευτικών άρθρων. Είναι μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν συνολικά επτά μυθιστορήματά της.