«Με είδα σαν κουρδιστό πουλί που πετούσε στον καλοκαιρινό ουρανό και κούρνιαζε στο κλαδί κάποιου τεράστιου δέντρου κουρδίζοντας το ελατήριο του κόσμου. Εάν πράγματι δεν υπήρχε πια κουρδιστό πουλί, κάποιος θα ‘πρεπε ν’ αναλάβει τα καθήκοντά του. Κάποιος θα ‘πρεπε να κουρδίζει κάθε μέρα το ελατήριο του κόσμου. Αλλιώς το ελατήριο θα ξεκουρδιζόταν και το περίτεχνο αυτό σύστημα θα σταματούσε οριστικά και αμετάκλητα. Όμως ο μόνος που έμοιαζε να έχει αντιληφθεί ότι το κουρδιστό πουλί έλειπε, ήμουν εγώ».


Ο Τόρου Οκάντα μένει έξι χρόνια μαζί με τη σύζυγό του, Κουμίκο. Ο Τόρου είναι ένας φιλήσυχος Ιάπωνας που ζει με τη σύζυγό του και τη γάτα τους. Βασικά, αυτοί οι δύο είναι και η μοναδική του παρέα εδώ και πολύ καιρό. Σπάνια απομακρύνεται περισσότερο από το τετράγωνο του σπιτιού του και ακόμα πιο σπάνια αναζητά φίλους, παρέες ή άλλες αλλαγές στην πληκτική ζωή του. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχει καταλάβει ποιος είναι ο πραγματικός λόγος που περνάει τόσο βαρετά, όμως ούτε και κάθισε ποτέ να το ψάξει. Γενικά είναι σε μια φάση της ζωής του όπου απλώς περιμένει να περάσουν οι μέρες, οι στιγμές.
Η ξαφνική εξαφάνιση της πολυαγαπημένης τους γάτας θα φέρει πραγματικά απρόσμενες συνέπειες στη ζωή του ζευγαριού. Μα πώς γίνεται αυτό; Είναι η αφορμή για κάτι που θα αλλάξει τις ζωές τους για πάντα. Η Κουμίκο γίνεται όλο και πιο απόμακρη μέχρι που θα εξαφανιστεί και η ίδια.
Η αναζήτηση της χαμένης του συζύγου θα ξεκινήσει με κάποιες διστακτικές περιηγήσεις στη γειτονιά του και θα επεκταθεί σε σύντομες συζητήσεις με μοναχικούς γείτονες. Μόλις αρχίσει να δέχεται περίεργα τηλεφωνήματα από αγνώστους που αναφέρουν ότι γνωρίζουν πληροφορίες επ’ αυτού, ο Τόρου αντιλαμβάνεται δύο πράγματα: ότι τίποτα δεν θα είναι εύκολο από εδώ και στο εξής, αλλά και πόσο πολύ του έλειπε τελικά η πλήρης αποξένωση από τους ανθρώπους. Όσο δεν ψάχνει τη γυναίκα του, μένει μέσα στο σπίτι του. Μαγειρεύει, διαβάζει, ακούει μουσική και πίνει μπίρα. Σύντομα θα αρχίσει και η εσωτερική του αναζήτηση, την οποία μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν είχε ιδέα πόσο πολύ τη χρειαζόταν.


Από τους σημαντικούς χαρακτήρες του βιβλίου είναι και ο αδερφός της Κουμίκο, Νομπόρου Γουατάγια με τρομερά ισχυρή προσωπικότητα, είναι ανερχόμενος πολιτικός και έχει απίστευτη επιρροή στα ΜΜΕ. Άλλη ενδιαφέρουσα παρουσία στο βιβλίο είναι και αυτή της Μαγιού Κασαχάρα με τα πολλά γράμματά της προς τον Κύριο «Κουρδιστό Πουλί», κάθε ένα και με μεγαλύτερο ενδιαφέρον στα οποία του εξιστορεί την καθημερινότητά της και ό,τι την απασχολεί σε αυτή. Επίσης ενδιαφέρον χαρακτήρας του βιβλίου είναι και ο υπολοχαγός Μαμίγια που εξιστορεί με τον τρόπο του τα τραγικά γεγονότα των πολέμων της δεκαετίας του 40.
Η μέχρι στιγμής ανιαρή ζωή του Οκάντα θα αλλάξει τελείως. Ένα αρκετά μεγάλο μέρος του βιβλίου δίνει ζωή στη σιωπηλή ύπαρξη του κυρίου «Κουρδιστό Πουλί» (ψευδώνυμο του Τόρου Οκάντα), που θα αποφασίσει να αφήσει τη δουλειά του για να ξαναβρεί τον εαυτό του.


Το βιβλίο είναι γεμάτο από μισοτελειωμένες ιστορίες αλλά και από απότομες αποχωρήσεις και αφίξεις που έχουν ως κοινό κορμό τη διάσταση των πρωταγωνιστών της ιστορίας. Μαζί με όλα αυτά συνδυάζονται καταπληκτικά αναμνήσεις από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο καθώς και αφηγήσεις για κάτι πηγάδια… καθώς ο Οκάντα θα προσπαθήσει να βρει τον εαυτό του μένοντας για ένα μεγάλο διάστημα στον πάτο ενός πηγαδιού, είναι ο μοναδικός τρόπος για να ξεφύγει από τη πραγματικότητά του. Η σκηνή με το πηγάδι είναι μία από τις συγκλονιστικές του βιβλίου, στον πάτο του οποίου ο πρωταγωνιστής βρίσκει επιτέλους αρκετά από τα στοιχεία που αναζητούσε πάντα. Ασφάλεια, αυτοσυγκέντρωση, ηρεμία και παντελής άγνοια ευθυνών είναι μερικά από αυτά, ενώ παράλληλα, στα βαθιά σκοτάδια της τρύπας εκείνης σταματάει να αμφισβητεί τα πάντα. Τα αποδέχεται στωικά ως καταστάσεις που δεν μπορούν να τον βλάψουν, επειδή πολύ απλά βρίσκεται μακριά από αυτούς που μπορούν να κάνουν κάτι τέτοιο στον εαυτό του. Τους ανθρώπους. Απόρροια όλων αυτών είναι να επιδιώκει ολοένα και περισσότερο ως και την αποφυγή του από την έκθεση στον ήλιο, αγνοώντας τα αποτελέσματα που μπορεί να φέρει στον ίδιο αυτή η εθελούσια αποξένωσή του από οτιδήποτε το υπαρκτό, το πραγματικό.


Τελικά, είναι δυνατόν ένας άνθρωπος να καταλάβει απόλυτα κάποιον άλλο;
Μπορεί να επενδύουμε άπειρο χρόνο και ενέργεια στην επίμονη προσπάθεια να μάθουμε ένα άλλο πρόσωπο, αλλά στο τέλος πόσο μπορούμε να πλησιάσουμε την ουσία αυτού του προσώπου; Πείθουμε τον εαυτό μας ότι γνωρίζουμε καλά αυτό το άλλο άτομο, αλλά μαθαίνουμε ποτέ στ’ αλήθεια κάτι σημαντικό για οποιονδήποτε;
Ο Χαρούκι Μουρακάμι, είναι ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους συγγραφείς, ανατολής και δύσης. Καταπιάνεται στα βιβλία του με όλα τα θέματα που απασχολούν το σημερινό άνθρωπο, την ευτυχία, τον έρωτα, τη μοναξιά, την απομόνωση στις πόλεις, την αυτογνωσία, τον πόλεμο και όλα αυτά με έναν τρόπο απλό. Όμως τα βιβλία του, μόνο απλά ή απλοϊκά δεν είναι. Ο στοχασμός του συγγραφέα είναι διάχυτος παντού χωρίς όμως να φαίνεται. Πρέπει κατά κάποιο τρόπο ο αναγνώστης να τον ψάξει και να τον βρει.
Ο Χαρούκι Μουρακάμι γράφει στο «Κουρδιστό πουλί» για τη σύγχρονη Ιαπωνία και το σημερινό κόσμο, για την αποξένωση στις πόλεις και τα ταξίδια αυτογνωσίας, και σ’ αυτό το βιβλίο, συνδυάζοντας αναμνήσεις από τον πόλεμο με μεταφυσικές ανησυχίες, όνειρα και παραισθήσεις, υφαίνει ένα ολόκληρο σύμπαν ασύλληπτης κι απατηλής ομορφιάς.
Το «Κουρδιστό Πουλί» είναι ένα ταξίδι σε ένα ατελείωτο όνειρο από αυτά που μιλάνε για τη σύγχρονη μοναξιά αλλά και την εσωτερική αναζήτηση της ταυτότητάς μας.
Είναι γνωστή η λατρεία του συγγραφέα στην jazz αλλά και οι μπόλικες μουσικές αναφορές στις σελίδες του.
Το «Κουρδιστό Πουλί» είναι ένα μυθιστόρημα που αντιστέκεται σε κάθε απόπειρα ευσύνοπτης περιγραφής του: η δαιδαλώδης πλοκή του, τα δεκάδες πρόσωπα που παρελαύνουν ανοίγοντας διαρκώς καινούργια αφηγηματικά μέτωπα, συγκροτούν ένα πολυσχιδές μυθοπλαστικό σύμπαν που μπορείς να το διασχίσεις, όχι όμως και να το συνοψίσεις. Σ’ αυτό το σύμπαν, βλέπει κανείς μονάχα αυτό που είναι έτοιμος από τα πριν να δει, συναντά μονάχα αυτό που είναι έτοιμος από τα πριν να συναντήσει. Στο τέλος, πολλά από τα ερωτήματα απαντιούνται, πολλά άλλα μένουν μετέωρα.
Ένα χειμαρρώδες μυθιστόρημα κατασκευασμένο σύμφωνα με τους κανόνες του «σασπένς» , μπολιασμένο με ισχυρές δόσεις χιούμορ, ιστορίας και φαντασίας.
Το «Kουρδιστό πουλί» είναι ένα βιβλίο που δεν θα ξεχάσετε εύκολα. Το «Κουρδιστό πουλί» είναι από τα βιβλία που όχι απλά σου μένουν για πάντα χαραγμένα στο μυαλό, αλλά έχουν και κάτι άλλο να σου δώσουν, πιο βαθύ. Να σε κάνουν καλύτερο άνθρωπο. Η φοβερή γραφή του Χαρούκι Μουρακάμι κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον και ειδικά ο συνδυασμός διαφόρων χρονικών στιγμών που αποκαλύπτει σιγά σιγά τα γεγονότα είναι το μυστικό για την κορύφωση της ιστορίας.


Ο ΧΑΡΟΥΚΙ ΜΟΥΡΑΚΑΜΙ θεωρείται ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους συγγραφείς παγκοσμίως. Γεννήθηκε στο Κιότο το 1949 και παντρεύτηκε πολύ νωρίς, λίγο μετά τα είκοσι. Μαζί με τη γυναίκα του άνοιξαν ένα τζαζ κλαμπ στο Τόκιο με το όνομα Peter Cat. Ο Μουρακάμι αποδίδει την απόφασή του να γράψει σε μια παράδοξη στιγμή αιφνίδιας έμπνευσης κατά τη διάρκεια ενός αγώνα μπέιζμπολ. Παράλληλα με τη νυχτερινή εργασία του, εξακολούθησε να γράφει και να μεταφράζει μεγάλους Αμερικανούς συγγραφείς, αλλά στράφηκε αποκλειστικά στη συγγραφή μόνο μετά την τεράστια επιτυχία του μυθιστορήματος ΝΟΡΒΗΓΙΚΟ ΔΑΣΟΣ, το οποίο έχει πουλήσει περισσότερα από 10.000.000 αντίτυπα σε όλο τον κόσμο και έγινε κινηματογραφική ταινία. Έκτοτε ο Μουρακάμι μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στην Ιαπωνία και τη Χαβάη, δουλεύοντας με πρωτοφανή συνέπεια τα μυθιστορήματά του. Αγαπάει ιδιαίτερα και έκανε κάποτε, μόνος του, τη διαδρομή του κλασικού μαραθωνίου της Αθήνας. Έχει τιμηθεί με τα βραβεία Franz Kafka, Jerusalem και Hans Christian Andersen, καθώς και το σημαντικότερο λογοτεχνικό βραβείο της Ιαπωνίας, το Yomiury, ενώ βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στους υποψηφίους για το βραβείο Νομπέλ.