Συγγραφέας του βιβλίου «Ο λόφος του Ερνιόν» – Εκδόσεις «24 γράμματα»

Το σκοτεινό και ανεξερεύνητο κεφάλαιο της αφανούς εγκληματικότητας μέσα από την ιστορία της ηρωίδας της, παρακολουθούμε με κομμένη την ανάσα στο βιβλίο της Έλενας Μπολονάση. Η Σοφία βιώνει την απώλεια, τον εγκλεισμό, την κακοποίηση… Θα μπορούσε να είναι μία από εμάς. Κόρη, μητέρα, φίλη, σύντροφος. Όπως και ο Κέβιν. Θα μπορούσε να είναι ένας από εκείνους τους άντρες της διπλανής πόρτας, που λειτουργεί κακοποιητικά σε βάρος της γυναίκας του επειδή πιστεύει πως του ανήκει. Μιλώντας για την ηρωίδα της στο Vivlio-life η συγγραφέας την χαρακτηρίζει αγωνίστρια της ζωής. «Ενώ οι συνθήκες αλλάζουν, εκείνη πιστεύει στους ανθρώπους, στις αξίες της κι είναι βαθιά συναισθηματική». Όταν, όμως, σκοτώνουν τον γιο της, δεν έχει πια τίποτα άλλο να χάσει. «Κι όταν κάποιος δεν έχει να χάσει τίποτα, μπορεί να διεκδικήσει τα πάντα, γίνεται άγριο θηρίο…»

«Ο λόφος του Ερνιόν» είναι ένας τόπος μυθοπλαστικός. Ωστόσο, ως αναγνώστες θα θέλαμε να ακολουθήσουμε τη σκέψη σας και να μάθουμε πού έχει τοποθετήσει η συγγραφική σας έμπνευση αυτό το μέρος.
Ο λόφος του Ερνιόν σκόπιμα δεν υπάρχει σε κανέναν χάρτη. Με τον τρόπο αυτό παίρνει διαστάσεις συμβολικές και γίνεται το σημείο αναφοράς που ο καθένας φέρει μέσα του όπου κι αν βρεθεί. Είναι αυτό που μας κινητοποιεί. Μπορεί να είναι μια κατάσταση, ένα γεγονός ή ένα πρόσωπο. Για την πρωταγωνίστρια είναι το σημείο όπου δοκιμάζεται, εκεί που όλα αρχίζουν και τελειώνουν. Είναι το σημείο πίσω από το οποίο ο ήλιος δύει, για να ανατείλει ξανά.

Ηρωίδα του βιβλίου σας η Σοφία. Μιλήστε μας γι’ αυτή τη γυναίκα. Θα μπορούσε να είναι μία από όλες εμάς έτσι δεν είναι;
Είναι μία από όλες μας. Η Σοφία είναι κόρη, μητέρα, σύντροφος, φίλη. Είναι μια γυναίκα που επιβιώνει από την απώλεια, τον εγκλεισμό, την κακοποίηση, χωρίς να κρύβει τις αδυναμίες της, χωρίς να γίνεται μίζερη. Είναι μια αγωνίστρια της ζωής. Το χαρακτηριστικό της είναι πως, ενώ οι συνθήκες αλλάζουν, εκείνη πιστεύει στους ανθρώπους, στις αξίες της κι είναι βαθιά συναισθηματική.

Χάνει μυστηριωδώς τον γιό της όταν άγνωστοι οπλισμένοι επιτίθενται στη γεμάτη κόσμο παιδική χαρά. Βάλτε μας σ’ εκείνη τη μέρα που ανατρέπεται η ζωή της πρωταγωνίστριάς σας.
Εκείνη η μέρα αποτελεί την αφόρμηση της ιστορίας. Μέχρι τότε η Σοφία ζούσε με έναν σύζυγο κακοποιητικό, δεχόταν τη συμπεριφορά του από φόβο, ανασφάλεια, συνήθεια και όλες τις αιτίες που ένα θύμα ενδοοικογενειακής βίας παραμένει με τον θύτη. Όταν σκοτώνουν τον γιο της, δεν έχει πια τίποτα άλλο να χάσει. Κι όταν κάποιος δεν έχει να χάσει τίποτα, μπορεί να διεκδικήσει τα πάντα, γίνεται άγριο θηρίο. Δεν είναι τυχαίο πως το πιο τραγικό γεγονός της ζωής της συνέβη δίπλα στα χρώματα ενός ουράνιου τόξου, έπειτα από μια βροχή.

Στο οπισθόφυλλο χαρακτηρίζετε την ένοπλη επίθεση των αγνώστων ως «φαινομενικά αναίτια». Τι κρύβεται πίσω από αυτή την έκφραση; Υπάρχει κάποια αιτία πίσω από το τραγικό αυτό γεγονός;
Υπάρχει, ναι. Όμως δεν το γνωρίζει η Σοφία. Αυτό την καθιστά τραγική ηρωίδα. Όταν θα κληθεί να βάλει στη σειρά τα κομμάτια του πάζλ, έρχεται αντιμέτωπη με σκληρές αποκαλύψεις.

Σαν να μην έφθανε ο θάνατος του παιδιού, η Σοφία κακοποιείται και από τον πρώην άντρα της. Μιλήστε μας για τον Κέβιν. Άλλωστε κι αυτός εκπροσωπεί μια μερίδα ανθρώπων που μπορεί να βρίσκεται στη διπλανή πόρτα…
Ο Κέβιν αντιμετωπίζει τη σύζυγό του σαν κτήμα του. Πιστεύοντας ότι του ανήκει, λειτουργεί κακοποιητικά. Κατά βάθος ξέρει πως η Σοφία δεν πρόκειται να αντιδράσει. Πρόκειται για μια σχέση εξουσιαστή – εξουσιαζόμενου. Όταν το γεγονός καταλύτης οπλίζει τη Σοφία με μια ανεξέλεγκτη δύναμη να σπάσει τα δεσμά αυτής της σχέσης, ο Κέβιν δεν μπορεί να το αποδεχτεί. Με τη Σοφία γνωρίστηκαν όταν εκείνη ήταν ακόμα φοιτήτρια. Το αληθινό πρόσωπο του Κέβιν, τα σκοτεινά μυστικά και τα πάθη του άρχισαν να αποκαλύπτονται αρκετά αργότερα.

Ποια είναι τα πρόσωπα που επιλέξατε για να πλαισιώσουν τους κεντρικούς σας ήρωες αλλά συγχρόνως συμμετέχουν και στις συνεχείς ανατροπές της ιστορίας σας;
Το πρώτο μέρος του βιβλίου εκτυλίσσεται στις γυναικείες φυλακές. Εκεί ο αναγνώστης γνωρίζει διαφορετικούς τύπους γυναικών, που καλούνται να επιβιώσουν σε σκληρές κι απάνθρωπες συνθήκες. Κάποιες από αυτές, προτού γίνουν οι ίδιες θύτες, υπήρξαν θύματα. Μιας κοινωνικής συνθήκης, ενός ανθρώπου, μιας τραυματικής παιδικής ηλικίας. Θέλοντας να φωτίσω αυτή την πλευρά της εγκληματικότητας, επέλεξα τα πρόσωπα που πλαισιώνουν την κεντρική ηρωίδα να είναι γυναίκες που έζησαν τον εγκλεισμό. Άλλες κατάφεραν την επανένταξη κι άλλες όχι. Σε ένα μέρος ζοφερό, όπως είναι η φυλακή, λοιπόν, η Σοφία γνωρίζει τη φιλία και πρόσωπα που την ακολουθούν στη συνέχεια της ιστορίας της. Αλλά, και στον μικρόκοσμο της φυλακής, τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται.

Οι στιγμές που το στομάχι μας σφίγγεται κατά την ανάγνωση είναι πολλές. Βία, φόνος ανηλίκου, φυλακές, συνεχείς ανατροπές, δράση… Υπάρχουν όμως και στιγμές που μας χαλαρώνετε. Πιστεύετε πως ο αναγνώστης τη χρειάζεται αυτή την αναγνωστική χαλαρωτική ανάσα;
Ο άνθρωπος χρειάζεται τη χαλαρωτική ανάσα. Οι ήρωες δεν εξυπηρετούν μόνο τη δράση. Μέσα από τις στιγμές ηρεμίας διαφαίνονται πολλά στοιχεία του χαρακτήρα τους, πλευρές αθέατες, που τους κάνουν ακόμα πιο αγαπητούς ή και το αντίστροφο.

Νιώθατε, καθώς γράφατε το βιβλίο, πως κολυμπάτε σε χαρτογραφημένα νερά; Το ρωτώ βέβαια γιατί εκτός από συγγραφέας είστε δικηγόρος και καθηγήτρια εγκληματολογίας.
Ο λόφος του Ερνιόν προέκυψε ακριβώς από την ανάγκη να θίξω κάποια θέματα από αυτά που ασχολούμαι καθημερινά. Ειδικότερα το κομμάτι της αφανούς εγκληματικότητας, που παραμένει σκοτεινό και ανεξερεύνητο, αποτελεί μεγάλο αγκάθι της κοινωνίας. Υπάρχουν θύματα που παλεύουν να ξεπεράσουν ένα τραύμα και δεν μιλούν γι’ αυτό από τον φόβο του στιγματισμού, από τον φόβο ότι θα κατηγορηθούν ότι προκάλεσαν μια κακοποιητική συμπεριφορά σε βάρος τους. Υπάρχει ένα βίντεο που φτιάξαμε με τους σπουδαστές της Tabula Rasa, με τίτλο «Εσύ, τι ρούχα φορούσες;». Είναι ιδιαίτερα διαφωτιστικό και ωμά αληθινό. Θίγονται και άλλα θέματα στο βιβλίο, όπως οι συνθήκες διαβίωσης στα σωφρονιστικά ιδρύματα και κατά πόσο επιτυγχάνεται τελικά ο σωφρονισμός όταν η ίδια η κοινωνία αδυνατεί να ενσωματώσει στους κόλπους της τους ανθρώπους που έχουν εκτίσει την ποινή τους.

Μ’ αυτές τις δυο ιδιότητές σας έχει τύχει να εντοπίσετε λάθη ή κενά σε λογοτεχνικά βιβλία περιπέτειας ή αστυνομικά μυθιστορήματα Ελλήνων συγγραφέων σε λεπτομέρειες που άπτονται της νομικής και της εγκληματολογίας;
Είναι μεγάλο στοίχημα για έναν συγγραφέα να γράφει μια ιστορία που να έχει στοιχεία ρεαλισμού. Από τη μια, στα πλαίσια της μυθοπλασίας όλα επιτρέπονται και θα έλεγε κανείς ότι είναι άδικο να εγκλωβιστεί ένας δημιουργός ακολουθώντας κανόνες. Από την άλλη, το ελληνικό κοινό είναι πια «εκπαιδευμένο». Αγαπά όλο και περισσότερο την αστυνομική λογοτεχνία, τις αστυνομικές σειρές και γίνεται ολοένα και πιο απαιτητικό. Τι συμβαίνει στο μυαλό ενός δράστη; Πώς προσεγγίζεται μια σκηνή εγκλήματος; Ποια τα βήματα της ανακριτικής διαδικασίας; Χαίρομαι ιδιαίτερα γιατί τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι συγγραφείς και σεναριογράφοι παρακολουθούν τα τμήματα της Εγκληματολογίας και της Ανακριτικής στην Tabula Rasa,ακριβώς για να αποκτήσουν την απαιτούμενη γνώση στην προσέγγιση αυτού του είδους λογοτεχνίας ή σεναρίου.

Το βιβλίο σας βραβεύτηκε από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών. Μια διάκριση που σίγουρα δεν ήρθε τυχαία. Πιστεύετε πως η επιστημονική τεκμηρίωση έπαιξε σημαντικό ρόλο σ’ αυτή τη βράβευση;
Η βράβευση του μυθιστορήματός μου από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών είναι μεγάλη τιμή για μένα, μου έδωσε μεγάλη χαρά και την ώθηση να συνεχίσω να γράφω. Πιστεύω ότι ήταν ένας συνδυασμός παραγόντων. Η ιστορία, η πλοκή, οι χαρακτήρες… Σίγουρα η γνώση του αντικειμένου έπαιξε ρόλο.

Η συνέντευξή σας στο Vivlio-life έρχεται σε μία περίοδο, κατά την οποία η δυσοσμία των περιστατικών κακοποίησης και βιασμών στον καλλιτεχνικό και αθλητικό χώρο έχει απλωθεί για τα καλά στη χώρα μας. Πώς βιώνετε όλη αυτή τη δυσάρεστη κατάσταση όχι μόνο ως νομικός αλλά φυσικά ως συγγραφέας;
Με επηρεάζει βαθιά, είναι ένα θέμα που μας αφορά όλους και, επιτέλους, πρέπει να πάψουμε να κωφεύουμε σε όσα συμβαίνουν δίπλα μας. Κλείνοντας τα μάτια στην ασχήμια, ο κόσμος δεν γίνεται πιο όμορφος και σίγουρα τίποτα δεν αλλάζει…

Σας ευχαριστώ θερμά, κα Τσακίρη για την κουβέντα μας.

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Τα παιδικά γέλια σβήνουν απότομα στον λόφο του Ερνιόν. Η Σοφία χάνει τον τρίχρονο Άγγελό της, σε μια φαινομενικά αναίτια ένοπλη επίθεση. Ο πρώην άντρας της, ο Κέβιν, επιστρέφει βίαια, όμως η Σοφία δεν είναι πια η ίδια. Ορθώνοντας το ανάστημά της στην κακοποίηση, βρίσκεται καταπλακωμένη από το παγωμένο άψυχο σώμα του Κέβιν στο σαλόνι της. Στη φυλακή, ανάμεσα σε ειδεχθείς εγκληματίες, η επιβίωσή της μετατρέπεται σε παιχνίδι με σκοτεινούς κανόνες. Αποκαλύψεις, σκιές από το παρελθόν αλλάζουν τα δεδομένα της. Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Η Σοφία μαθαίνει με σκληρό τρόπο πως «η αγάπη είναι προνόμιο των γενναίων». Για να κερδίσει ξανά τη ζωή που έχασε και να βρει το μυστικό που της στέρησε τον γιο της, θα πρέπει να γυρίσει εκεί όπου άρχισαν όλα, στον λόφο του Ερνιόν.

Βιογραφικό
Η Έλενα Μπολονάση γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι Δικηγόρος (ΔΣΑ Αθηνών) – Εγκληματολόγος και Φιλόλογος. Διδάσκει «Εγκληματολογία», «Ανακριτική», «Πνευματική Ιδιοκτησία και Συγγενικά Δικαιώματα» στην Tabula Rasa. Ασχολήθηκε με το τηλεοπτικό ρεπορτάζ και αρθρογραφία πολιτιστικού περιεχομένου σε συνεργασία με γνωστές ιστοσελίδες. Έχει τιμηθεί από την Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδας με 1ο και 3ο Βραβείο για τα σενάριά της και από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών για το μυθιστόρημα «Ο λόφος του Ερνιόν».