Συγγραφέας του βιβλίου «Ο Ιντερνετούλης στην παρέα μας» – Εκδόσεις Τζιαμπίρης Πυραμίδα

«Μουσικό παραμύθι για τη σωστή χρήση του διαδικτύου από μικρούς και μεγάλους»

«Τα παιδιά πρέπει «να μάθουν να διαχειρίζονται την τεχνολογία με σύνεση, ώστε να εισπράττουν από αυτήν μόνο τα οφέλη που έχει να τους προσφέρει». Αυτό είχε κατά νου η Λητώ Τσακίρη ξεκινώντας να γράφει το μουσικό της παραμύθι «Ο Ιντερνετούλης στην παρέα μας». Μιλώντας στο Vivlio-life η βραβευμένη συγγραφέας, επισημαίνει πως τα μηνύματα από τέτοιου είδους βιβλία πηγαίνουν πρώτα στους ενήλικες. «Πρέπει πρώτα να τα διαβάζουμε εμείς οι γονείς και αφού επιλέξουμε τα καλύτερα, να τα χρησιμοποιήσουμε σαν εργαλεία καλής επικοινωνίας και διαμόρφωσης προτύπων στη σχέση με τα παιδιά μας». Ενώνουμε τις ευχές μας με την ευχή της ο μικρός της ήρωας να ευαισθητοποιήσει μικρούς και μεγάλους και να βοηθήσει έστω και λίγο να ανοίξουν οι δρόμοι καλής επικοινωνίας «ώστε να μπορέσουν να απολαμβάνουν καθημερινά όλες τις ομορφιές της ζωής εντός και εκτός διαδικτύου».

  • Ο Τούλης ο Ιντερνετούλης ήρθε ξαφνικά χοροπηδώντας μέσα από ένα κινητό. Έτσι ξεκινάει το γεμάτο συμβουλές μουσικό παραμύθι σας. Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται η ιστορία σας;
    Το μουσικό παραμύθι μου “Ο Ιντερνετουλής στην παρέα μας” που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Τζιαμπίρης Πυραμίδα, σε μουσική Ελένης Σαμαρίνα και ερμηνεία Έλενας Γκατζά είναι εικονογραφημένο από τον προικισμένο Νίκο Γιαννόπουλο και απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας αλλά και στους ευαισθητοποιημένους γονείς αυτών των παιδιών. Το βιβλίο δημιουργήθηκε μετά από έρευνα μου που έγινε με ερωτηματολόγια σε παιδιά αυτής της ηλικιακής ομάδας σχετικά με το τι θα ήθελαν από τη χρήση του διαδικτύου στην καθημερινή ζωή τους και τι είναι αυτό που τα προβληματίζει πάνω το θέμα της νέας τεχνολογίας. Έλαβα μάλιστα μέρος σε ένα διαγωνισμό του saferinternet4kids.gr που υλοποίησε το Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Έρευνας και Τεχνολογίας όπου και βραβευθήκαμε. Στην πορεία το υλικό της βράβευσης διαμορφώθηκε σε παραμύθι και εμπλουτίστηκε με τα τραγούδια μου θέλοντας να προσφέρει στα παιδιά με απλό και κατανοητό τρόπο κανόνες για σωστή και ασφαλή χρήση του διαδίκτυο
  • Ποια είναι η πρώτη συμβουλή που δίνει ο ήρωάς σας στα παιδιά;
    Η πρώτη συμβουλή που δίνει ο Ιντερνετούλης στα παιδιά είναι να μάθουν να διαχειρίζονται την τεχνολογία με σύνεση, ώστε να εισπράττουν από αυτήν μόνο τα οφέλη που έχει να τους προσφέρει.
  • Ποιοι είναι οι ήρωες που τοποθετήσατε δίπλα του και πόση προσοχή δώσατε στην εικονογράφηση ώστε να έχετε το αποτέλεσμα που θέλατε ως προς τη διάδοση των μηνυμάτων σας;
    Οι ήρωες είναι μικρά παιδιά που σε μια Σαββατιάτικη συνάντηση τους στην πυλωτή της πολυκατοικίας τους, κουβεντιάζουν για τα όσα τα απασχολούν και τα προβληματίζουν και θέτουν τις καθημερινές τους ανησυχίες. Τα ερωτήματα τους αφορούν τα παιδιά όλων μας και καθρεφτίζουν παράλληλα τις λάθος συμπεριφορές των ενηλίκων πάνω στο θέμα. Σε ότι αφορά την εικονογράφηση η αμεσότητα των εικαστικών του Νίκου Γιαννόπουλου συντέλεσε στο να αγαπηθεί από τα παιδιά το βιβλίο αυτό και να το διαβάζουν με ευχαρίστηση .
  • Υπάρχουν λέξεις κλειδιά που χρησιμοποιήσατε στο παραμύθι σας ώστε να προσεγγίσετε καλύτερα τους μικρούς σας φίλους;
    Δεν θα μιλήσω για λέξεις-κλειδιά γιατί μέσα από αυτό το παραμύθι προσπάθησα να βγάλω την πραγματική καθημερινή μας ζωή και να την παραθέσω έτσι ώστε να ευαισθητοποιήσει πρώτα τους γονείς και μετά μαζί με τα παιδιά να προχωρήσουν σε μία αναθεωρημένη σχέση σε ότι αφορά την τεχνολογία η οποία είναι απαραίτητη στη σύγχρονη καθημερινότητα μας, αλλά χρειάζεται και μέτρο ώστε να κρατήσουμε στιγμές προσωπικής καθημερινής ζωής, οι οποίες είναι πολύτιμες και αναντικατάστατες
  • Ίσως το παιδί να μην μπορεί να αντιληφθεί πώς υπάρχουν όρια στην ενασχόλησή του με το Ιντερνέτ, οι γονείς όμως το γνωρίζουν πολύ καλά. Μήπως τελικά τα μηνύματα που προκύπτουν από τέτοιου είδους βιβλία πρέπει να αφορούν, κυρίως, εμάς τους γονείς;
    Φυσικά τα μηνύματα πηγαίνουν πρώτα στους ενήλικες, όπως θεωρώ ότι όλα τα παραμύθια για τα παιδιά οφείλουν να τα επιλέξουν οι γονείς με αυστηρό κριτήριο λαμβάνοντας μέσα από τις επιλογές τους μόνο αυτά που προάγουν αξίες ζωής. Τα βιβλία των μικρών μας παιδιών πρέπει πρώτα να τα διαβάζουμε εμείς οι γονείς και αφού επιλέξουμε τα καλύτερα, να τα χρησιμοποιήσουμε σαν εργαλεία καλής επικοινωνίας και διαμόρφωσης προτύπων στη σχέση με τα παιδιά μας. Αν λοιπόν οι ίδιοι οι γονείς δεν είναι ευαισθητοποιημένοι, αν οι ίδιοι δεν φροντίσουν να αλλάξουν κάποια πράγματα ώστε να δημιουργούν με τη συμπεριφορά τους πρότυπα σωστής χρήσης του διαδικτύου τότε η δική μας προσπάθεια δεν μπορεί να καρποφορήσει. Όπως γνωρίζετε πολύ καλά η μη λεκτική επικοινωνία είναι ισχυρότερη της λεκτικής, οπότε αυτά τα οποία κάνει ένας γονιός στην καθημερινότητα του είναι ισχυρότερα μηνύματα από τις συμβουλές που δίνει στο παιδί του. Γιατί τα παιδία μας παρατηρούν τις πράξεις και τις συμπεριφορές μας και τις αντιγράφουν
  • Αν υποθέσουμε πως κάθε παιδικό παραμύθι μπορεί να γίνει εργαλείο στα χέρια των μεγάλων, πείτε μας σε ποια σημεία της ιστορίας σας πρέπει να σκύψουμε ώστε να περιορίσουμε την κατάχρηση του διαδικτύου στο σπίτι μας;
    Όπως σας τόνισα και παραπάνω δεν θεωρώ ότι κάθε παιδικό παραμύθι μπορεί να γίνει εργαλείο εκπαίδευσης, θεωρώ ότι όπως όλα τα αναγνώσματα έτσι και τα παιδικά παραμύθια μπορούν να συντελέσουν δημιουργώντας πρότυπα καλής συμπεριφοράς αν τα έχουμε επιλέξει με αυστηρότητα και σύνεση εμείς οι μεγάλοι. Στο συγκεκριμένο βιβλίο θεωρώ ότι όλα τα σημεία του στέλνει πολύ ηχηρά μηνύματα για τα λάθη της σύγχρονης κοινωνίας μας απέναντι στην τεχνολογία Καλό θα ήταν γονείς και παιδιά μαζί να διαβάσουν το παραμύθι να το κουβεντιάσουν, θεσπίζοντας όπως λένε και οι ήρωες του το δικό τους “Οικογενειακό Πρωτόκολλο’ καλής χρήσης του διαδικτύου. Οι μικροί ήρωες της ιστορίας μου ζητούν να θεσπιστεί το μάθημα της Ψηφιακής Αγωγής από τα πρώτα σχολικά βήματα των παιδιών, ώστε να μεγαλώνουν προετοιμασμένα αφού έτσι κι αλλιώς σε πολλές οικογένειες πλέον, οι γονείς δίνουν tablet και κινητά στα χέρια τους από πολύ μικρή ηλικία.
  • Πρόσφατα γιορτάσαμε την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου. Ποιες θεωρείτε κόκκινες γραμμές στο μεγάλο αυτό κεφάλαιο, που δεν πρέπει να ξεπερνιούνται;
    Η παγκόσμια ημέρα ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου είναι μία ευκαιρία να δουλέψουν τα σχολεία και να συζητηθεί το θέμα της καλής χρήσης του διαδικτύου μέσα από τα media όμως μία μέρα δεν φτάνει, χρειάζεται συλλογική προσπάθεια.
    Εγώ θέλω να τονίσω το σημαντικό ρόλο που παίζει το Ινστιτούτο Έρευνας και Τεχνολογίας, η γραμμή βοήθειας helpline, που δίνει συμβουλές σε γονείς και εκπαιδευτικούς καθώς και σε μαθητές σχετικά με τα θέματα που προκύπτουν καθώς χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Με ερέθισμα το δικό μου παραμύθι και άλλα αντίστοιχα βιβλία που προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τους νεαρούς χρήστες του διαδικτύου σε ότι αφορά την ασφάλειά, τους συμβουλεύω τελειώνοντας αυτή η ανάγνωση της συνέντευξης μου να πληκτρολογήσουν saferinternet4kids.gr και να μπουν μέσα στον υπέροχο αυτό διαδικτυακό τόπου που χαρίζει συμβουλές ασφαλείας σε μικρούς και μεγάλους.
  • Προσωπικά δεδομένα. Πιστεύετε πως οι νέοι μας σήμερα γνωρίζουν πράγματι το κακό που μπορούν να προκαλέσουν στον εαυτό τους και την οικογένειά τους κάνοντάς τα γνωστά; Τι θα μπορούσε να βάλει φρένο στην ευκολία που διακινούνται στο διαδίκτυο;
    Τα προσωπικά δεδομένα μας στο διαδίκτυο είναι μία σημαντική και ευαίσθητη υπόθεση, εγώ έχω να τονίσω ότι εντοπίζω συνεχώς ενήλικες που δεν γνωρίζουν ποια είναι τα προσωπικά τους δεδομένα και δεν φροντίζουν να τα προστατεύσουν σε ότι αφορά τη χρήση τους στο διαδίκτυο, πως θα μπορούσαν να συμβουλέψουν τα παιδιά τους;
    Το παραμύθι μου αυτό ονοματίζει τα προσωπικά δεδομένα προσφέρει κανόνες και συμβουλές ασφαλείας και δίνει την ευκαιρία για προβληματισμό σε όλα τα μέλη της οικογένειας.
  • Μια ώρα της ημέρας χωρίς διαδίκτυο φέρνει την οικογένεια πιο κοντά για διάλογο, κοινά ενδιαφέροντα, στιγμές έχετε πει σε μία συνέντευξή σας. Είναι όμως αρκετή αυτή η μία ώρα;
    Το μικρό παιδάκι του παραμυθιού τραγουδάει στη μαμά του:
    Μάμι πάρε με αγκαλιά
    κι άσε πια τα κινητά
    και το ίντερνετ κουτί
    που όλη νύχτα με ενοχλεί
    είμαι εδώ και διεκδικώ
    τεχνολογία με ρυθμό
    σαν πατήσεις το κουμπί
    θ’απολαύσεις τη ζωή.
  • Ψηφιακή αγωγή. Πόσο απαραίτητο είναι το μάθημα αυτό στα σχολεία;
    Είναι απαραίτητη η Ψηφιακή Αγωγή όλων των πολιτών και ειδικά των παιδιών μας. Να εκπαιδευτούμε για το πώς θα λάβουμε μόνο τα οφέλη της νέας τάξης πραγμάτων Να μάθουμε να διαχειριζόμαστε τη “Τεχνολογία χαλαρά” γιατί έχει μπει στη ζωή μας δυναμικά. Άλλωστε τα παιδιά μας είναι οι άνθρωποι μιας άλλης εποχής που όλα θα τα πράττουν χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο και τις υπηρεσίες του οπότε καλό είναι να μην ξορκίζουμε σαν κακό αυτό το οποίο θα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας , αλλά να φροντίσουμε να είμαστε μικροί και μεγάλοι όλοι μας σωστά ενημερωμένοι και να το χρησιμοποιούμε λαμβάνοντας από αυτό τα περισσότερα οφέλη του.
  • Ο Ιντερνετούλης έχει υλικό το οποίο βραβεύτηκε από το Ινστιτούτο Έρευνας και Τεχνολογίας και το saferinternet4kids. Ποιοι παράμετροι προσμετρήθηκαν για τη σπουδαία αυτή βράβευση;
    Θεωρώ ότι ο λόγος που έκανε αυτό το υλικό να ξεχωρίσει και να βραβευθεί ήταν ότι πραγματικά παρουσίαζε όλα αυτά τα οποία ήταν ερωτήματα και καθημερινοί προβληματισμοί των μικρών παιδιών του σήμερα στις σύγχρονες οικογένειες μας. «Εμένα η μαμά μου και ο μπαμπάς συνέχεια μιλούν στα κινητά και δεν μου δίνουν σημασία καμιά» ας κλείσουμε λοιπόν αυτό το κεφάλαιο με το ότι είμαστε σημαντικοί άλλοι στις ζωές των παιδιών μας. Το να είσαι γονιός αποτελεί από μόνο του ένα σχολείο δια βίου μάθησης οφείλουμε λοιπόν να εκπαιδεύσουμε τους εαυτούς μας να θέσουμε τα δικά μας όρια και να δημιουργήσουμε συνθήκες τέτοιες, που θα μας κάνουν τα ασφαλή πρότυπα συμπεριφοράς για το μεγάλωμα των παιδιών μας

Εύχομαι ο Ιντερνετουλής μου και βοηθήσει έστω και λίγο στο να ανοίξουν δρόμοι καλής επικοινωνίας και να ευαισθητοποιήσει τους νέους γονείς και τα παιδιά, ώστε να μπορέσουν να απολαμβάνουν καθημερινά όλες τις ομορφιές της ζωής εντός και εκτός διαδικτύου.

Λίγα λόγια για το βιβλίο
“Το Διαδίκτυο εξυπηρετεί τις ανάγκες του σύγχρονου κόσμου, αρκεί η χρήση του να μην ξεπερνά τα όρια ασφαλείας. Η UNESCO τονίζει την αναγκαιότητα παγκόσμιου διαλόγου για τα δικαιώματα της ελευθερίας, της επικοινωνίας, της έκφρασης και της προστασίας της ιδιωτικής ζωής στον κυβερνοχώρο. Το αξιόλογο αυτό παιδικό λογοτέχνημα λειτουργεί και ως εργαλείο εκπαίδευσης για τη σωστή χρήση των νέων τεχνολογιών, θέτοντας όρια σε όλους μας, παιδιά και μεγάλους, σχετικό με το πώς οφείλουμε να διαχειριζόμαστε σωστά το Διαδίκτυο, για να είμαστε ασφαλείς και χωρίς προβλήματα υγείας”. (Ιωάννης Μαρωνίτης – Πρόεδρος Ομίλου για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων Μέλος Εκτελεστικού Συμβουλίου Ομίλων, Συλλόγων και Κέντρων UNESCO Ευρώπης και Β. Αμερικής)

“Μια σύγχρονη ματιά της συγγραφέως, μια αξιόλογη παιδαγωγική προσέγγιση, που αγγίζει τις αγωνίες των γονιών και απενοχοποιεί τις επιθυμίες των παιδιών.
Όσο πιο γρήγορα συμβαδίσουμε με τις σύγχρονες εξελίξεις, τόσο λιγότερο θα τις φοβόμαστε.” (Νατάσσα Γιάννακα, Δρ. Κλινικής Ψυχολογίας -Ψυχοπαθολογίας του Παιδιού Δημιουργός του μοντέλου “friends’ play”)

Βιογραφικό
Η Λητώ Τσακίρη είναι Θεσσαλονικιά με καταγωγή από τη Νέα Μηχανιώνα. Γεννήθηκε δίπλα στη θάλασσα, μεγάλωσε με τις ιστορίες των προσφύγων της Μικράς Ασίας, και τις απίθανες διηγήσεις των παλιών Ναυτικών. Στα πρώτα της επαγγελματικά βήματα υπήρξε κειμενογράφος διαφημιστικών μηνυμάτων, εκφωνήτρια, παραγωγός & υπεύθυνη διαφήμισης στον Ραδιοφωνικό Σταθμό της ΔΕΘ. Έγραφε και επιμελούνταν αφιερώματα μόδας για τη Βόρεια Ελλάδα στο περιοδικό “Εlle”, είχε δική της Διαφημιστική Εταιρία, και ήταν μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ηθοποιών με συμμετοχές σε πλήθος παραστάσεων (ενηλίκων & παιδικές) καθώς και στις Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου Θεσσαλονίκης. Είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Βόλου, με εξειδίκευση στην “Ψυχική Υγεία & την Ειδική Αγωγή” από το ΤΕΙ Λάρισας. Έχει κάνει “Εκπαίδευση Εκπαιδευτών” και είναι Πιστοποιημένη Εισηγήτρια του ΕΚΕΠΙΣ διδάσκει Δημιουργική Απασχόληση σε συναδέλφους μέσω Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, είναι ιδιοκτήτρια του Κέντρου Προσχολικής Αγωγής “Λητώ” στην πόλη της Λάρισας, μητέρα δυο αγοριών, λατρεύει τα παιδιά και πάντα γράφει τους ρόλους για τις παραστάσεις των μικρών της μαθητών. Έμμετρά της έχουν δημοσιευτεί στο Περιοδικό “Παράθυρο στην Εκπαίδευση”.