Για τους Ιάπωνες μιας άλλης εποχής, η λέξη κανζέι ήταν βαρύγδουπη και άκρως σημαντική. Σημαίνει καθήκον, κάτι το οποίο ήταν ιερό και απαραβίαστο. Κανζέι ονόμασε το βιβλίο της και η συγγραφέας, η οποία μετά από ενδελεχή αναζήτηση πληροφοριών, κατανόησε ότι το καθήκον των ανθρώπων της Ιαπωνίας ήταν νόμος, κανόνας που δε χωρούσε εξαιρέσεις και θέλησε να μας μυήσει στα άδυτα της τότε κοινωνίας που μπορούσε να φτάσει στα άκρα απλά και μόνο για να υπερασπιστεί το καθήκον της εξουσίας και της πατρίδας.


Πρόκειται για ένα βιβλίο που διαδραματίζεται σε δύο χρόνους. Στην Ιαπωνία που βάλλεται από έναν πρωτόγνωρο εμφύλιο πόλεμο και το καθεστώς της απειλείται από νέες ιδέες και στην Κέρκυρα, όπου χρόνια μετά, ανακαλύπτεται ένας θησαυρός και καλείται μια επίλεκτη ομάδα να τον αξιολογήσει και να απαριθμήσει την πραγματική ή καλύτερα τη συναισθηματική του αξία.
Η Φιλίππα είναι συντηρήτρια έργων τέχνης, ζει στη Ρώμη, κρύβει καλά στην καρδιά της μίσος για εκείνους που εξαπάτησαν την οικογένειά της και αδημονεί για την τιμωρία τους. Θα βρεθεί στην Κέρκυρα, στο ίδιο σπίτι με τον άσπονδο εχθρό της Λούκα, που στα νεανικά τους χρόνια έζησαν μια ρομαντική περιπέτεια και θα προσπαθήσει να βάλει σε εφαρμογή το σχέδιο που χρόνια επωάζει στο μυαλό της.
Ο Λούκα, κρατώντας στην καρδιά του την παιδική, δυνατή ανάμνηση που έζησε με τη Φιλίππα, θα προσπαθήσει να έρθει κοντά της και να αποσαφηνίσει ερωτηματικά χρόνων, στο σπίτι της 80χρονης αρχόντισσας Ερατώς.


Το σκηνικό θα αλλάζει με ευκολία και από την Κέρκυρα θα ταξιδεύουμε στην Ιαπωνία, στην ιστορία της πανέμορφης Αΐκο με τα βιολετί μάτια, που μπορεί να μην ήταν Γιαπωνέζα και στις φλέβες της να έρεε βάρβαρο αίμα, όμως σε ηλικία 5 ετών εγκαταστάθηκε στο ανάκτορο του Έντο, και ήταν τυχερή γιατί προτάθηκε να γίνει παλλακίδα του σογκούν, ο οποίος ήταν ο μοναδικός άνδρας ανάμεσα σε 3.000 γυναίκες.
Τα ραγδαία πολιτικά γεγονότα της Ιαπωνίας, άλλαξαν ρότα στα σχέδια του σογκούν και μαζί τους άλλαξε και το κανζέι της Αΐκο, η οποία μένει πιστή παρά τα όσα βιώνει και προσπαθεί να διαφυλάξει όσα περισσότερα μπορεί.
Θα διαβάσουμε για την εξάσκηση στο ναγκινάτα, για την καλή της φίλη Όκι που θα την συντροφεύει σε όλη σχεδόν την πορεία της ζωής της, για το κάστρο που αδειάζει άρδην μετά τον θάνατο του άρχοντα Ιεμότσι, για τον Κρίστοφερ που σώζει την Αΐκο από τους στρατιώτες, για τη μεγάλη πυρκαγιά που λεηλατεί στο πέρασμά της, για τον πόλεμο που μαίνεται και διαλύει στο πέρασμά του τα πάντα, αλλά και για τον παράνομο και συνάμα παράφορο έρωτα που γεννιέται και πασχίζει να αποδώσει καρπούς.


Ένα κανζέι που στερεί τον έρωτα, ένα κανζέι που στερεί την ευτυχία, ένα κανζέι που στερεί τη ζωή δίπλα σε αγαπημένα πρόσωπα, θα γίνει τροχοπέδη στη ζωή της Αΐκο, θα σταθεί εμπόδιο αλλά όχι ανυπέρβλητο.
Ο γάμος της με έναν εκ των εχθρών στο Κιότο, το δαχτυλίδι με το οικόσημο, το χρυσό ρολόι, η γιορτή της άνοιξης, το βιβλίο των προσευχών, οι γκέισες σύζυγοι της νύχτας, η εγκυμοσύνη, τα βιβλία του μαξιλαριού και ένας από μηχανής θεός, θα διανθίσουν την πολύκροτη ζωή της Αΐκο αλλά και την ιστορία μας και θα μας ταξιδέψουν σε έθιμα και ήθη που χάθηκαν στη λήθη της ιστορίας.

Σε ποιον ανήκει το κουτί με τα αμύθητης αξίας κοσμήματα;
Ποια σχέση συνδέει την Αΐκο και τον Λούκα;
Μπορεί ο έρωτας να γεφυρώσει τις αναστολές της καρδιάς και να γαληνέψει την ψυχή;
Πόσο μακριά μπορείς να ταξιδέψεις για την αγάπη;
Για ποιες θυσίες είσαι ικανός να πολεμήσεις το κανζέι της πατρίδας σου;

Από τα βιβλία που διαβάζω, επιλέγω μια φράση, για να την μοιραστώ μαζί σας. Από το βιβλίο της Ίρις Κάλβά, ένα μικρό βιογραφικό της οποίας θα βρείτε στο τέλος του άρθρου, επέλεξα την παρακάτω:
…ποιος ρωτάει το λουλούδι αν θέλει τη συγκεκριμένη μέλισσα να το επισκεφτεί; Ποιος ρωτάει τους θάμνους αν θέλουν τη συγκεκριμένη βροχή; Ποιος νοιάζεται τι θέλει μια γυναίκα;…

Τα ζητήματα καρδιάς, ηθικής και αγάπης μάχονται με εκείνα της τιμής, της πατρίδας και του καθήκοντος και κανένας δεν γνωρίζει ποια είναι εκείνα που θα υπερισχύσουν, αν δεν αποφασίσει να διαβάσει το πλούσιο σε ιστορικά στοιχεία αλλά συνάμα συναισθηματικό βιβλίο.

Η Ίρις Καλβά γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κηφισιά. Η συγγραφή την κέρδισε πολύ νωρίς. Στα δεκατέσσερά της έγραψε το πρώτο της σενάριο, μια νεανική περιπέτεια φαντασίας µε κοινωνικές προεκτάσεις.
Στα είκοσι είχε την πρώτη της εβδομαδιαία τηλεοπτική εκπομπή, όπου, εκτός από το σενάριο, την παρουσίαζε και έπαιζε και η ίδια, τις «Μαριονέτες» του Λάκη Αποστολίδη, και συνέχισε µε την εκπομπή «Άνθρωποι και κούκλες». Ακολούθησαν πολλές τηλεοπτικές σειρές, θεατρικά έργα και ταινίες.
Το θεατρικό της έργο «Σήμα κινδύνου», µε θέμα τα ναρκωτικά, προτάθηκε από το Υπουργείο Παιδείας ως εξαίρετο και διδακτικό θέαμα για τα σχολεία. Ωστόσο οι σπουδές της (Νομική, Δραματική Σχολή –υπήρξε μαθήτρια του αείμνηστου Πέλου Κατσέλη–, Διοίκηση Επιχειρήσεων, Τμήμα Κοινωνιολογίας) έγιναν αιτία να εργαστεί επί σειρά ετών σε διάφορες θέσεις, όπως υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων και Marketing, σύμβουλος σε όμιλο επιχειρήσεων –εργασίες που της έκλεβαν πολύ χρόνο και δεν μπορούσε να αφοσιωθεί στη συγγραφή όσο θα ήθελε.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις BELL.

Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο, θα βρείτε εδώ.