Συγγραφέας του παιδικού βιβλίου «Το Μωβ Σκαντζοχοιράκι» – Εκδόσεις «Ωρίωνας»

Μια φορά κι έναν καιρό διασκεδάζαμε εμείς και στη συνέχεια τα παιδιά μας με τη… «Χιονάτη και τους επτά νάνους», την «Κοκκινοσκουφίτσα», τη «Σταχτοπούτα», την «Πονηρή αλεπού» και άλλα ωραία παραμύθια, που πράγματι μεγάλωσαν γενιές και γενιές. Οι καιροί άλλαξαν, μαζί και ο τρόπος που οι Έλληνες συγγραφείς παραμυθιών προσπαθούν να περάσουν τα μηνύματά τους μέσα από μικρές κατανοητές ιστορίες. Μια από αυτούς τους συγγραφείς της νέας γενιάς είναι η Ανθούσα Κορτσίνογλου, που ζητά από τους μικρούς της αναγνώστες να την ακολουθήσουν στο δάσος για να γνωρίσουν από κοντά, ένα διαφορετικό αλλά πολύ αγαπητό σκαντζοχοιράκι. Όπως λέει στο Vivlio-life «το «σ’ αγαπάμε όπως είσαι», πρώτα οι γονείς πρέπει να το αναπτύσσουν και ο συγγραφέας να ακολουθεί!

Πρωταγωνιστής του παραμυθιού σας ένα μωβ σκαντζοχοιράκι. Σε τι περιπέτειες μπαίνει και πώς κρατά το ενδιαφέρον των παιδιών;


Το Μωβ Σκαντζοχοιράκι τυχαίνει να είναι το πιο έξυπνο και αγαπητό ζωάκι του δάσους! Απορεί για τον ξεχωριστό χαρακτήρα του, «φώλιασε τεμπέλικα στην καρδούλα του κρυφό σαράκι»! Έτσι, εμφανίζεται η καλή φίλη του Πίτσα η Πεταλουδίτσα και το παρηγορεί με το «σ’ αγαπάμε όπως είσαι», παράλληλα, το συμβουλεύει να επισκεφτεί ένα τρανό πτηνό, τον κόκκινο πετεινό πίσω από το βουνό, ώστε την άγνοια να διώξει. Ανηφορίζει ξεφυσώντας, ξεφυσά ανηφορίζοντας… Απηύδησε! Σα συναντά τον κόκκινο πετεινό, βρίσκει ηρεμία… Επιστρέφει χαρούμενο στο χωριουδάκι και στήνει λαμπρό χορό. Οι περιπέτειες ταξιδεύουν τα παιδιά… Το πείσμα του ήρωα-πρωταγωνιστή εντυπωσιάζει…


Τι μπορεί να διδαχθούν τα παιδιά από την ιστορία του;


Η τρυφερή παιδική ηλικία… Θα έλεγα να μην ακυρώνουν τον εαυτό τους. Ξεχωρίζουν. Απίστευτα όμορφο, αναγκαίο… Η ζωή τούς φυλάσσει εκπλήξεις… Την αγάπη που δίνουν και παίρνουν.


Ένα διαφορετικό σκαντζοχοιράκι, λοιπόν. Πόσο εύκολο είναι για έναν συγγραφέα να αποδώσει την έννοια της διαφορετικότητας με απλές λέξεις;


Η παιδική λογοτεχνία έχει την ιδιαιτερότητά της… Ο συγγραφέας επιζητά το “διαμαντάκι”, αισθητικά. Το πόσο εύκολο ή το πόσο δύσκολο φαντάζει να αποδώσει την έννοια της διαφορετικότητας με απλές λέξεις, είναι στη μαεστρία του καθενός.


Διαβάζοντας η μητέρα το παραμύθι στο παιδί προς ποια κατεύθυνση θα πρέπει να οδηγήσει τη σκέψη του;


Να “κινήσει” το συναίσθημα… Ο κόκκινος πετεινός απαντά στο στεναχωρημένο Μωβ Σκαντζοχοιράκι: «Ξεχωρίζεις, ξεχωρίζεις και εσύ δεν το ορίζεις! Ποια σοφία αποκτάς, αν δεν τηράς τους νόμους της καρδιάς; Στην αγάπη των αλλονών, φιγουράρεις για άστρο φωτεινό! Και με τον άστατο καιρό, θα βρίσκεις ηρεμία. Να ξεσκάς απολαμβάνοντας των ζώων τη φιλία!»


«Σ’ αγαπάμε όπως είσαι…», λέει στον πρωταγωνιστή σας η Πίτσα η Πεταλουδίτσα. Μια φράση που λαχταράνε ίσως ν’ ακούσουν αρκετά παιδιά γύρω μας. Τι άλλο χρειάζεται εκτός από ένα καλό παραμύθι για να αντιληφθούν τα πιτσιρίκια;


Χρειάζονται στηρίγματα. Σκόπιμα ο πληθυντικός. Η μισή δουλειά γίνεται από το συγγραφέα, η άλλη μισή από το οικογενειακό περιβάλλον… Δε φτάνει η αλήθεια του συγγραφέα, ο οποίος τούς είναι άγνωστος, σε σχέση με τους δικούς του… Το «σ’ αγαπάμε όπως είσαι», οι γονείς να το αναπτύσσουν… Ο συγγραφέας ακολουθεί.


Διακριθήκατε στο διαγωνισμό παιδικής ζωγραφικής «Ζωγραφίζω το περιβάλλον» και η ευαισθησία σας σε θέματα περιβαλλοντικά είναι εμφανής.Μπορεί ένα παραμύθι να δημιουργήσει περιβαλλοντική συνείδηση;


Φωτίζουμε το μέλλον. Το μεγαλώνουμε. Και το ονειρευόμαστε. Και το ζωγραφίζουμε. Και το εκφράζουμε ακόμη στο χαρτί. Όντως ένα παραμύθι μπορεί να δημιουργήσει περιβαλλοντική συνείδηση. Η Τέχνη ξέρει τι μοιράζεται…


Ασχολείστε και με την εικονογράφηση των παραμυθιών σας;


Συμβάλλω στην εικονογράφηση υποστηρίζοντας την καλλιτεχνική άποψή μου και σκιτσάροντάς τη. Ο επαγγελματίας εικονογράφος αναλαμβάνει να με ικανοποιήσει.


Την περίοδο των Χριστουγέννων το παιδικό βιβλίο έχει την τιμητική του. Είναι τα Χριστούγεννα η καλύτερη εποχή για να δωρίσουμε παιδικά βιβλία και παραμύθια;


Πάντοτε με το πνεύμα των Χριστουγέννων, “ξυπνάει” και το πνεύμα των αγορών, των δώρων. Κάποιοι ποντάρουν στο καλοκαιράκι… Το βιβλίο είναι εδώ για όλες τις εποχές του χρόνου και, ευτυχώς, ο συγγραφέας ούτε σκέφτεται γιορτές ούτε αναπαύσεις… Τα παιδιά; Η ψυχική ευγένεια, η καλλιέργεια της γλώσσας, καθώς και το ηθικό δίδαγμα του παραμυθιού ακροβατούν μέσα σε μία και μόνο περίοδο του έτους!


Ποια χρώματα είναι πιο εντυπωσιακά στα μάτια των παιδιών; Τι λέει η εμπειρία σας;


Τα ζωντανά χρώματα… Χαρακτηριστική η επιμονή μου, κυρίως στην παιδική-νεανική λογοτεχνία… Θα ήθελα όταν βλέπω Το Μωβ Σκαντζοχοιράκι να χαίρεται το καταπράσινο γρασίδι, τα ζουμερά κόκκινα, μα και γευστικότατα μήλα, τον απέραντο γαλάζιο ουρανό, να σεργιανίζω εκεί δίπλα, αθόρυβα, ενώ εκτυλίσσεται η ιστοριούλα με εμπνευσμένες παραστάσεις, που να φτάσω στο σημείο να αναρωτηθώ αν ονειρεύομαι… Θα ήθελα, επίσης, το παιδί να τρέξει, να παίξει, να πατήσει τέλος πάντων το πόδι του στο ίδιο καταπράσινο γρασίδι, να γευτεί τα ίδια ζουμερά κόκκινα μήλα, να ατενίσει έπειτα από την κούραση της ανεμελιάς τον ίδιο απέραντο γαλάζιο ουρανό. Σήμερα, τα παιδιά στερούνται την “εξωστρέφεια”… Το χρώμα αισιοδοξεί.


Υπάρχουν οδηγίες προς γονείς, φίλους και εκπαιδευτικούς για την επιλογή ενός καλού παραμυθιού;


Το παραμύθι φανερώνει τη δύναμή του στο παιδί από το πρώτο κιόλας λεπτό, αφού κυκλοφορήσει και διαβαστεί ξανά και ξανά. Αφήνω τους προσανατολισμούς. Εμένα με ξεσηκώνει η “σπίθα”… Διαβάστε τους πολλά παραμύθια.


Διαβάζοντας το βιογραφικό σας πρόσεξα πως συμμετείχατε σε βιωματικό εργαστήριο «Ευθανασία: Ιατρική, Θεολογική και Νομική προσέγγιση». Με δεδομένο πως έχετε σπουδάσει στη Θεολογική Σχολή πώς βλέπετε το κεφάλαιο «ευθανασία»;


Πρόκειται για ένα λεπτό και σοβαρό ζήτημα… Δεν έχουμε να κάνουμε με Έκθεση Ιδεών, δεν μπορούμε να “χτυπήσουμε” την πλάτη του ασθενούς λέγοντάς του ότι θα περάσει, ενώ την ίδια στιγμή φροντίσαμε να εξαφανιστούμε από κοντά του… Νοσεί ο ασθενής, νοσεί και το οικογενειακό του περιβάλλον. Η ευθανασία είναι μια μορφή βαρβαρότητας, καταδικαστέα από την Εκκλησία. Σε ποιον δίνεται το δικαίωμα να παρέμβει στη ζωή του άλλου και να την τελειώσει ή ποιος αποφασίζει για τον εαυτό του; Τον άνθρωπο αν τον τσιγκλήσεις, αντιδρά, αν του πειράξεις μια τρίχα, βάζει τις φωνές… Τα επιστημονικά επιτεύγματα της Ιατρικής μάς υπενθυμίζουν την απαίτηση για ίαση, όχι για θανάτωση… Απαιτούμε την ίαση. Και όσο προσδοκούμε την ίαση, η Καινή Διαθήκη υπάρχει αφημένη στα δωμάτια των ασθενών κάθε νοσοκομείου… Διότι κανείς δεν υποτιμά την πίστη του ασθενούς και την επίδρασή της, διότι ο ασθενής “ταίριαξε” τη ζωή του με τη ζωή ελπίδας και πραότητας στο Θεό, διότι προσβλέπει στην άλλη ζωή και μελέτησε τους βίους των Αγίων, διότι ο Χριστιανός γνωρίζει την “κοίμηση”, αγνοεί το “θάνατο”… Το στενό οικογενειακό περιβάλλον, οι φίλοι, καλούνται να συμπαρασταθούν χριστιανικά, αποφεύγοντας τη μεμψιμοιρία… Η ασθένεια επισκέπτεται τον άνθρωπο δίχως διακρίσεις.


Πραγματοποιείτε ιστορικές αναδρομές για Μικρά Ασία, Πόντο, Θράκη, Μακεδονία, αναφέρει επίσης το βιογραφικό σας. Μιλήστε μας γι’ αυτές τις αναδρομές.


Είμαι περήφανη λόγω της απήχησής τους. Μιλώ για την Ιστορία μας, τους παππούδες μας, τα χώματά μας… Άνθρωποι με καημούς σφυρηλατήθηκαν και η άρρηκτη σύνδεση παρελθόν-μέλλον, μάς αξίζει. Η γνώση και η μνήμη…


Πριν από την παιδική λογοτεχνία καταπιαστήκατε με ένα εφηβικό-νεανικό μυθιστόρημα. Ποιο είδος θεωρείται πιο απαιτητικό;


Ποικίλουν οι δυσκολίες. Σίγουρα συνειδητοποίησες ότι γράφεις για “εύθραυστους” αναγνώστες… Σ’ ένα εφηβικό- νεανικό μυθιστόρημα, όπως είναι Η Λέξα και το Άνοιγμα του Νεραϊδόκοσμου, κρατώ τα μυστικά της παρέας, μιλώ αυθόρμητα, προδικάζω γεγονότα και χίλια τοις εκατό πληγώνω και πληγώνομαι… Αντίθετα, στην παιδική λογοτεχνία ο κόσμος μου, κόσμος μικρός και χαριτωμένος! Το εφηβικό-νεανικό μυθιστόρημα είναι το είδος της λογοτεχνίας που οι σύγχρονοι συγγραφείς με ζήλο μαθητεύουν…


Σκέψεις για μελλοντικές εκδόσεις;


Παιδικό βιβλίο, ποίηση, ερωτικό μυθιστόρημα… Ο νους του συγγραφέα “πετάει”, η αντίληψή του δοκιμάζεται…

Βιογραφικό
Η Ανθούσα Κορτσίνογλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Διακρίθηκε στο διαγωνισμό παιδικής ζωγραφικής με θέμα: «Ζωγραφίζω το Περιβάλλον» για την έκδοση του ημερολογίου του 2001 και, αργότερα, σε διαγωνισμό της συμπλήρωσης 90 χρόνων από την έναρξη των Βαλκανικών Πολέμων του 1912-13 που πραγματοποίησε η ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ «Ήπειρος, Κρήτη, Μακεδονία, Νησιά του Β. και Α. Αιγαίου: ταξιδεύω στο χθες, παρατηρώ το σήμερα, φαντάζομαι το αύριο και ζωγραφίζω…». Είναι απόφοιτη της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Παρακολούθησε επιστημονικές ημερίδες, επιστημονικά συνέδρια, αλλά και βιωματικά εργαστήρια, όπως: «ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ: Ιατρική, Θεολογική & Νομική προσέγγιση», «Εκκλησιαστική Μουσική. Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές», «ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ: Προβληματισμοί-Επισημάνσεις-Προτάσεις», «Οικογένεια, Εφηβεία & Επαγγελματικές Επιλογές». Επίσης, είναι κάτοχος του πτυχίου Microsoft Office Specialist Master. Κυκλοφόρησε το πρώτο της πόνημα, ένα εφηβικό-νεανικό μυθιστόρημα με τίτλο “Η Λέξα και το Άνοιγμα του Νεραϊδόκοσμου” (Εκδόσεις Ωρίωνας 2016). Ακολούθησε το δεύτερό της πόνημα παιδικής λογοτεχνίας, “Το Μωβ Σκαντζοχοιράκι” (Εκδόσεις Ωρίωνας 2017). Ποιήματά της συμμετείχαν στο συλλογικό έργο “Στα Μονοπάτια των Λέξεων” και αναμένεται η συλλογική έκδοση ποιημάτων της ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ προς τιμή του μεγάλου Έλληνα Λογοτέχνη και διανοούμενου (Έτος 2017 Νίκου Καζαντζάκη). Δραστηριοποιείται στο χώρο του βιβλίου παρουσιάζοντας τα έργα της σ’ ολόκληρη την Ελλάδα, ενώ παράλληλα πραγματοποιεί ιστορικές αναδρομές για Μικρά Ασία, Πόντο, Θράκη, Μακεδονία.