Μόλις κυκλοφόρησαν

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Δύο βήματα μπρος, ένα πίσω του Νίκου Κ. Αλιβιζάτου
Ο Νίκος Αλιβιζάτος αφηγείται τη δική του εκδοχή για την πολυτάραχη πολιτική ιστορία της Ελλάδας.

Από τον Γράμμο έως τον Covid-19: οκτώ δεκαετίες με πετάγματα και εκτροχιασμούς, όλες ιδωμένες μέσα από ισάριθμες εικόνες που ο συγγραφέας ανακαλεί περισσότερο ως κεντρίσματα παρά ως μαρτυρίες. Από την επίσκεψη του Αϊζενχάουερ στην Αθήνα (1959), σε μια συνάντηση στο αεροδρόμιο του Ορλί (1979) και μια δίκη στο Στρασβούργο (1999), στις σελίδες του προσωπικού αυτού αφηγήματος παρελαύνουν, εκτός από πρόσωπα –λιγότερο ή περισσότερο γνωστά– ιδέες και επιχειρήματα που τις συνδέει ένα νήμα: να προχωρήσουμε μπροστά, με μιαν Ελλάδα ευρωπαϊκή και ανοιχτή σε όλες τις μεγάλες προκλήσεις. Κάτι διόλου αυτονόητο σε μια χώρα που, κάθε 15-20 χρόνια, λες και βάζει στοίχημα με τον εαυτό της να πισωγυρίσει. Εξού και ο τίτλος Δύο βήματα μπρος, ένα πίσω, παράφραση κάποιου άλλου, πολύ γνωστότερου βέβαια, που επιλέχτηκε για να δείξει ότι κάπου, γύρω στο 2035, κάποια άλλη απότομη στροφή παραμονεύει.

«Χωρίς την πανδημία είναι αμφίβολο αν θα καταπιανόμουν ποτέ να το γράψω. Ο καθένας μας, ασφαλώς, αντέδρασε διαφορετικά στον υποχρεωτικό εγκλεισμό και στις αλλαγές που αυτός επέβαλε στις καθημερινές μας συνήθειες. Κρίνοντας ωστόσο από πολλά βιβλία που κυκλοφόρησαν αυτόν τον καιρό, νομίζω ότι η αντίδραση όσων από μας συμπληρώσαμε κάποια ηλικία έχει κάτι το κοινό: μια διάθεση απολογισμού, ο οποίος στις πιο ενδιαφέρουσες περιπτώσεις γίνεται και αναστοχασμός. Σε αυτό το κλίμα εντάσσεται και το παρόν βιβλίο, με διαχρονικό πάντως άξονα την πολιτική ιστορία του τόπου».
N.K.A.

Το βιβλίο κυκλοφορεί και σε ειδική συλλεκτική έκδοση.

ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Ημερολόγιο επιβίωσης του Pedro Juan Gutiérrez
μετάφραση: Κλεοπάτρα Ελαιοτριβιάρη
Πιο ώριμος και συναισθηματικός από ποτέ ο Κουβανός συγγραφέας μιλά για τη δημιουργικότητα και τη δίψα για ζωή, αγάπη και έρωτα σε ένα γεμάτο πάθος αφήγημα.

Μετά την πρώτη του εκδοτική επιτυχία, τη Βρόμικη τριλογία της Αβάνας, ο Πέδρο Χουάν Γκουτιέρες περιοδεύει για λίγους μήνες στην Ευρώπη. Με βάση τη Μαδρίτη, ταξιδεύει σε Ισπανία, Γερμανία και Ιταλία για να παρουσιάσει το βιβλίο του, αλλά και να συναντήσει παλιούς φίλους, φίλες ή/και ερωμένες. Ξεφυλλίζοντας το ημερολόγιό του από τους μήνες εκείνους, μας εξιστορεί την εμπειρία του, διανθισμένη με αναμνήσεις που έρχονται συνειρμικά στο μυαλό του: από την εφηβεία του και τις γυναίκες που τη στοίχειωσαν, τα βιβλία που έχει διαβάσει, τον φίλο του Φάμπιο που απαθανάτισε στη Βρόμικη σάρκα και καλλιτέχνες με τους οποίους νιώθει εκλεκτικές συγγένειες, μουσικούς, συγγραφείς που αγαπά, στιγμές από την ιστορία της Κούβας. Όλα αυτά, ανακατεμένα με ουίσκι, γυναίκες, σεξ, σκέψεις για τη ζωή, τον έρωτα, τον θάνατο, σκέψεις για την πορεία του πολιτισμού, για το πώς ήταν ο κόσμος τη δεκαετία του ’50 που γεννήθηκε και πώς 48 χρόνια αργότερα, ιστορίες για εξωγήινους, ακόμα και μια πρόταση να αναλάβει τη διαχείριση ενός οίκου ανοχής.

Αυτές οι σημειώσεις, σκόρπιες, σύντομες και χωρίς συμπεράσματα, προέρχονται από το ημερολόγιό μου εκείνης της εποχής. Χάρη σε εκείνο το ημερολόγιο μπορώ τώρα, είκοσι χρόνια αργότερα, να ανασυνθέσω, έστω επιφανειακά, εκείνες τις ημέρες γύρω από τα Χριστούγεννα του 1998.

Πετάω αργά και πολύ χαλαρά. Αιωρούμαι σαν πουλί ή σαν να κρέμομαι από ένα παραπέντε. Το βασικό είναι η χαλάρωση. Η παραμικρή σύσπαση μπορεί να με κάνει να πέσω και να σπάσω τα μούτρα μου στο πάτωμα. Το κλειδί στην όλη υπόθεση είναι να εμπιστευτώ το πόσο χαλαρός νιώθω.
Και, κατά κάποιο τρόπο, αυτό είναι και το κλειδί της ζωής μου: να εμπιστεύομαι τη χαλαρότητα που νιώθω και να παίζω χωρίς φόβο. Ο μεγάλος εχθρός είναι ο φόβος, που προκαλεί πανικό και συσπάσεις. Χαλαρώνω. Και παίζω το παιχνίδι.

Αποσπάσματα από το βιβλίο

«Ο Bukowski της Καραϊβικής ή ο Henry Miller της Αβάνας».
Felipe Benítez Reyes, συγγραφέας

«Με την ωμή ειλικρίνειά του ο Gutiérrez φέρνει στον νου τον Jean Genet και τον Charles Bukowski. Μας παρασέρνει σε ένα αξέχαστο ταξίδι σε έναν κόσμο, όπου η πολιτική, η πνευματική αποξένωση και η επιθυμία φτάνουν στην κορύφωση της έντασης».
New York Times

Μη χάσετε την πρώτη του live εμφάνιση στο ελληνικό κοινό. Την Τετάρτη, 9 Δεκεμβρίου 2020, στις 7 το βράδυ, συντονιστείτε στο #PublicEventsGoSocial και παρακολουθήστε τη διαδικτυακή συζήτηση ανάμεσα στον Κουβανό συγγραφέα και τον ποιητή και δημοσιογράφο Διονύση Μαρίνο.

ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Ένα τραγούδι για δύσκολους καιρούς του Ian Rankin
μετάφραση: Γιώργος Μπαρουξής
Ο θρυλικός Ρέμπους επιστρέφει με την πιο προσωπική του υπόθεση. Ένα συγκλονιστικό μυθιστόρημα για την τιμωρία και τη λύτρωση.

ΝΟΥΜΕΡΟ 1 ΜΠΕΣΤ ΣΕΛΕΡ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ NEW YORK TIMES

«Εξαφανίστηκε…»
Όταν η κόρη του Τζον Ρέµπους, Σαµάνθα, του τηλεφωνεί µες στα μεσάνυχτα, εκείνος ξέρει ότι τα νέα δεν είναι ευχάριστα. Ο σύζυγός της εδώ και δύο μέρες αγνοείται.
Ο Ρέµπους φοβάται το χειρότερο – και γνωρίζει πολύ καλά μετά τα τόσα χρόνια στην αστυνομία ότι η κόρη του θα είναι η βασική ύποπτη.
Δεν υπήρξε ο καλύτερος πατέρας –η δουλειά ερχόταν πάντα πρώτη– τώρα όμως η κόρη του τον χρειάζεται περισσότερο από ποτέ. Ως τι όμως θα πάει; Ως πατέρας ή ως ντετέκτιβ;
Καθώς αναχωρεί την αυγή µε προορισμό την ανεμοδαρμένη ακτή και τη μικρή πόλη µε τα μεγάλα μυστικά, αναρωτιέται μήπως για πρώτη φορά στη ζωή του δεν θέλει να ανακαλύψει την αλήθεια…

Ένας θρυλικός αφηγητής σε µια από τις πιο πολυαναµενόµενες κυκλοφορίες της χρονιάς

«Εξαιρετικό… αδύνατον να το αφήσεις από τα χέρια σου. Πραγματική απόλαυση».
Marian Keyes, συγγραφέας

«Ο Rankin είναι στα καλύτερά του, ο Ρέμπους είναι στα καλύτερά του. Αφήγηση που ανταποκρίνεται στην εποχή και υπερβαίνει όλα τα λογοτεχνικά είδη και τις προσδοκίες».
Michael Connelly, συγγραφέας

«Μια έξοχη προσθήκη σε μία από τις ωραιότερες σειρές αστυνομικής λογοτεχνίας».
Mick Herron, συγγραφέας

«Αντάξιος της Agatha Christie στις καλύτερες στιγμές της».
Scotsman

NON FICTION

Το ελληνικό όνειρο: Μια συζήτηση για το παρελθόν και το μέλλον της Ελλάδας του Στάθη Ν. Καλύβα και του Κώστα Γιαννακίδη

Ο καθηγητής Στάθης Ν. Καλύβας απαντά στις ερωτήσεις του δημοσιογράφου Κώστα Γιαννακίδη σε έναν διάλογο που διατρέχει την Ιστορία της Νέας Ελλάδας.

«Το βιβλίο διατρέχει την ιστορία του νέου ελληνικού κράτους καταλήγοντας σε ένα ιδανικό εθνικό σενάριο για την επόμενη δεκαετία.
Δεν πρόκειται, ασφαλώς, για ένα προγραμματικό κείμενο, αλλά για λογικές υποθέσεις. Ακολουθούμε τις γραμμές που ξεκίνησαν από την Επανάσταση του 1821, ξεμπλέκουμε το κουβάρι που σχημάτισαν πάνω στον άξονα του χρόνου και προσπαθούμε να δούμε πού θα καταλήξουν. Στο τέλος αυτής της διαδρομής, μέσα από παθογένειες, κρίσεις, έριδες και συγκρούσεις, αναδεικνύεται ένα θετικό σενάριο για μία χώρα που θα εξάγει ευτυχία.
Δεν πρόκειται, επίσης, για ιστορική μελέτη. Είναι όμως μία συνάντηση της ιστορικής αφήγησης με την πολιτική ανάλυση. O Στάθης Ν. Καλύβας, ένας από τους σημαντικότερους, παγκοσμίως, πολιτικούς επιστήμονες των καιρών μας, αναλύει σύντομα και περιεκτικά τους μηχανισμούς που κίνησαν την ιστορική και κοινωνική εξέλιξη στη σύγχρονη Ελλάδα, ξορκίζοντας με πραότητα αφελείς και λαϊκίστικες προσεγγίσεις που έθρεψαν μύθους και στερεότυπα. Τι οδήγησε στην Επανάσταση του 1821; Πώς φτάσαμε στον εθνικό διχασμό; Ποιες πληγές άφησε ο Εμφύλιος; Τι έφταιξε για την κρίση του 2010 και πόσο άλλαξε η Ελλάδα; Πώς θα είναι η χώρα μας στη δεκαετία του 2030
»;
Κώστας Γιαννακίδης

«Για μένα, λοιπόν, και θα σημειώσω πως δεν περίμενα την πανδημία για να το πω, η σημασία της τεχνολογικής επανάστασης για την Ελλάδα έγκειται πρωταρχικά σε ένα σημείο, το εξής: στην αποσύνδεση εργασίας και τόπου διαμονής. Δεν χρειάζεται να κατοικείς στη χώρα που δουλεύεις. Αυτό θεωρώ πως θα αλλάξει όλα τα δεδομένα για τη χώρα μας και αυτό γιατί δεν έχουμε ίσως αντιληφθεί πόσο ελκυστική χώρα είναι η Ελλάδα ως τόπος κατοικίας. Και δεν είναι μόνο η φυσική ομορφιά που την κάνει ελκυστική, αν και ο όρος αυτός περιλαμβάνει αρκετές διαστάσεις πέραν του τοπίου το οποίο έρχεται συνήθως αμέσως στο μυαλό μας. Είναι το κλίμα το οποίο είναι ιδανικό (με την προϋπόθεση, εννοείται, πως η κλιματική αλλαγή δεν θα το επηρεάσει αρνητικά), είναι το φως το οποίο πραγματικά έχει κάτι το μοναδικό και, τέλος, είναι ο συνδυασμός πολλών διαφορετικών τοπίων και οικοσυστημάτων σε πολύ μικρή απόσταση μεταξύ τους και σε πολύ μικρή απόσταση από τις μεγάλες μας πόλεις και ιδίως την Αθήνα».
Στάθης Ν. Καλύβας