Δεκαετία του ΄50 σε ένα μικρό νησί των Κυκλάδων.
Η λιγοστή πελατεία των καφενέδων του μικρού παραθαλάσσιου οικισμού παραξενεύτηκε βλέποντας δυο γυναίκες κι ένα άνδρα να κατεβαίνουν την σκάλα του πολυτελούς ιστιοφόρου που μόλις είχε καταπλεύσει στο λιμάνι και τώρα λικνιζόταν στα ήρεμα νερά του αραγμένο αρόδο.
Η ολιγάριθμη αυτή παρέα που απαρτιζόταν από το ζεύγος Ζακ και Τζένη Αργυροπούλου και την φίλη τους Κάθριν, μια καλοφτιαγμένη καστανόξανθη τριαντάρα, έπιασαν αμέσως τα τρία καλύτερα δωμάτια του μοναδικού μικρού ξενοδοχείου, και άφηνα να εννοηθεί πώς είχαν έλθει στο νησί για παραθερισμό.


Η Τζένη και η Κάθριν πηγαίναν καθημερινά για μπάνιο φορώντας μόνο τα μπικίνια τους, πράγμα εντελώς ασυνήθιστο και σκανδαλώδες για τα ήθη που επικρατούσαν τότε στον μικρόν οικισμόν.
Ένα σφουγγαράδικο «Η Ευαγγελίστρια» αγκυροβολούσε στο λιμάνι του μικρού οικισμού. Το καΐκι δεν έβγαζε σφουγγάρια, αλλά έβγαζε βουλιαγμένα βαπόρια αν το βάθος της θάλασσας σ΄ αυτό το σημείο είναι τέτοιο, που να μπορεί να κατέβει ο καπετάνιος του. Τα βουλιαγμένα καράβια τα έβγαζε αφού πρώτα τα έκοβε σε κομμάτια με εκρηκτικά (δυναμίτες) ,που τα πυροδοτούσαν από την επιφάνεια της θάλασσας με ειδικό μηχανισμό. Αφού κοπεί το βουλιαγμένο καράβι σε μεγάλα κομμάτια, κοτσάρουν το σαμπάνι στο συρματόσχοινο του γερανού της μπίγας (ένας πλωτός τριποδικός γερανός) που καταλήγει σε δίχαλο και μετά τα πάνε στη στεριά που θα τα παραλάβουν οι οξυγονοκόφτρες για να τα κόψουν σε μικρότερα κομμάτια.


Κολαουζέρης του καϊκιού ήταν ο καπετάν-Παναγής και καπετάνιος ο καπετάν -Κυριάκος .Σε αυτό το καΐκι δούλευε και ο νεαρός βορειοελλαδίτης Μιχάλης Βασιλειάδης, ο οποίος έπρεπε να συμπληρώσει εργασία μαζί τους τρείς μήνες γιατί μετά σκόπευε να μπαρκάρει σε βαπόρι.
Όταν όλα τα συνεργεία των οξυγονοκολλητών-οξυγονοκοφτών ήλθαν στο νησί και νοικιάσανε μια έκταση που απαιτούσε η δημιουργία του εργοτάξιου τότε μπήκε σε εφαρμογή το επιχειρηματικό σχέδιο, δηλαδή η ανέλκυση του βυθισμένου αγγλικού πλοίου, που βομβαρδίστηκε από γερμανικά αεροπλάνα και μετέφερε κάρβουνο στη Μέση Ανατολή.
Ο Καπετάν -Κυριάκος άρχισε τις διαδοχικές εκρήξεις δυναμίτιδας στο βυθισμένο πλοίο, που ήταν στην είσοδο του λιμανιού.


Επιχειρηματίας που ανέλαβε όλο αυτό το σχέδιο, ήταν ο παραθεριστής-περιηγητής Ζακ Αργυρόπουλος.
Η Τζένη, όλο αυτό τον καιρό απέκτησε ερωτικές συνευρέσεις με τον Παύλο τον μανάβη. Η Τζένη είχε αποκτήσει μεγάλη εμπειρία στο ζήτημα σύναψης εξωσυζυγικών σχέσεων και είχε εξασφαλίσει την σιωπηρή συγκατάνευση του Ζακ, και η υπάρχουσα ισορροπία στις σχέσεις του ζευγαριού έμοιαζε ν΄ αντέχει στο χρόνο. Αντιμετώπιζαν και οι δύο τις εξωσυζυγικές τους σχέσεις με μεγάλη ελευθεριότητα χωρίς να το διατυμπανίζουν…
Δυο γεγονότα ήρθαν να αναταράξουν την ησυχία των ντόπιων κατοίκων και την κοπιώδη και επικίνδυνη εργασία των συνεργείων, που δούλευε στο βυθισμένο πλοίο. Ο καπετάν-Κυριάκος ανακάλυψε στο βυθισμένο πλοίο μια τεράστια αεροτορπίλη, άσκαστη που μπορούσε να εκραγεί και να σπείρει τον όλεθρο και ένα επείγον γράμμα, που ήρθε από την αδελφή του Μιχάλη που τον παρακαλούσε να στείλει ό,τι χρήματα είχε, γιατί η μητέρα τους είχε πέσει και χτύπησε την λεκάνη και έπρεπε να χειρουργηθεί αλλά χρειαζόταν αρκετά χρήματα τα οποία δεν μπορούσαν να δανειστούν από πουθενά.
Ο Μιχάλης όμως είχε συμφωνήσει να δουλέψει στο καΐκι του καπετάν-Κυριάκου χωρίς χρήματα…
Πού θα έβρισκε το τεράστιο αυτό ποσό ο Μιχάλης και με ποιο κόστος;
Θα σκάσει τελικά η αεροτορπίλη;
Ένα βιβλίο που με τον δικό του τρόπο αφήγησης φέρνει τον αναγνώστη μπροστά σε αλλεπάλληλες εκπλήξεις και ανατροπές κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον του.
Διαβάστε το.


Ο Νίκος Μαρτίνος κατάγεται από την Δρυοπίδα της Κύθνου και είναι ομότιμος καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Τὸ 1995 δημοσίευσε την πρώτη συλλογή διηγημάτων του με τίτλο Τα Δέκα Κύματα (εκδ. Αρμός). Ακολούθησαν η ναυτική ιστορία Στο Γέμισμα του Φεγγαριού (2003, εκδ. Αρμός), το μυθιστόρημα Ένα Παραμύθι της Ἀνατολής (2016, εκδ. Αρμός) και η δεύτερη συλλογή διηγημάτων με τίτλο Ανάπλωρα (2017, εκδ. Αρμός). Το μυθιστόρημα Η Ανέλκυση είναι η πέμπτη συγγραφική του κατάθεση «εκτός των ακαδημαϊκών τειχών» στον χώρο της λογοτεχνίας.