Τα νέα βιβλία που κυκλοφόρησαν από τις Εκδόσεις Πατάκη.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

  • ΕΚΔΟΧΕΣ ΠΟΛΕΜΟΥ 2009-2022
    Μια συζήτηση με τον Γιώργο Κουβαρά
    για το παρασκήνιο της οικονομικής κρίσης
    και όσα ακολούθησαν

    Συγγραφέας: ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ

Οι «Εκδοχές πολέμου 2009-2022» έχουν ως κορμό την πλήρη και συστηματική αφήγηση του Ευάγγελου Βενιζέλου για την περίοδο της οικονομικής κρίσης, για τη δεκαετία των μνημονίων 2009-2019. Ο Ευάγγελος Βενιζέλος απαντώντας στις ερωτήσεις του Γιώργου Κουβαρά παρουσιάζει τα γεγονότα, τα παρασκήνια, τα πρόσωπα και την ερμηνεία του για τις καταστάσεις που βίωσε η χώρα μέσα στα διεθνή και ευρωπαϊκά συμφραζόμενα της εποχής. Όλα αυτά συσχετίζονται με την αλληλουχία των κρίσεων, με τη μετάβαση από την οικονομική κρίση στην πανδημία και από την πανδημία στη ρωσική στρατιωτική εισβολή και στον πόλεμο στην Ουκρανία.
Το βιβλίο προσπαθεί να τοποθετήσει δύσκολες πολιτικές επιλογές που έγιναν υπό ασφυκτική πίεση και υπό συνθήκες υπαρξιακής εθνικής κρίσης στα ευρωπαϊκά και διεθνή συμφραζόμενά τους και στον ορίζοντα του μακρού ιστορικού χρόνου που ήδη τον χρωματίζει η πανδημία και ο πόλεμος, η Λερναία Ύδρα της Ιστορίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο βιβλίο υπάρχει χρονολόγιο με ψηφιακό κώδικα (QR Code) που παραπέμπει στην ιστοσελίδα www.evenizelos.gr, όπου είναι διαθέσιμη αναλυτική ψηφιακή μορφή του με ηλεκτρονικούς συνδέσμους.

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

  • Ο ΛΟΦΟΣ ΜΕ ΤΟ ΣΙΝΤΡΙΒΑΝΙ
    ΣΕΝΑΡΙΟ ΒΑΣΙΣΜΕΝΟ ΣΤΟ ΟΜΩΝΥΜΟ
    ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ

    Συγγραφέας: ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
    ΕΚΔΟΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ: ΕΛΕΝΗ ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ

Το 1972, ο Άρης Αλεξάνδρου, αυτοεξόριστος στο Παρίσι και ενώ τελειώνει το μοναδικό μυθιστόρημά του «Το κιβώτιο» (βλ. Δημήτρης Ραυτόπουλος, «Άρης Αλεξάνδρου, ο εξόριστος», εκδόσεις Σοκόλης, 2004, σελ. 256), γράφει το σενάριο αυτό, «βασισμένο», όπως ο ίδιος σημειώνει, στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Γιάννη Ρίτσου. Επρόκειτο για το τελευταίο θεατρικό έργο του Ρίτσου, ο οποίος το είχε ολοκληρώσει μέσα σε έξι ημέρες το 1959 (26 Φεβρουαρίου-3 Μαρτίου) και, το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς, το είχε στείλει στον σκηνοθέτη Γιάννη Βεάκη, πολιτικό πρόσφυγα στο Βουκουρέστι, προκειμένου να μεταφραστεί στα ρουμάνικα, να εκδοθεί και να παρασταθεί. […] Το 1977, στην Αθήνα, εκδόθηκε από τις εκδόσεις Βέργος το σενάριο του Άρη Αλεξάνδρου (ακολούθησε το 1983 η έκδοση από τις εκδόσεις Ύψιλον). Το θεατρικό έργο του Γιάννη Ρίτσου, ωστόσο, δε θα εκδιδόταν στην Ελλάδα παρά μόλις το 1990 από τον Κώστα Νίτσο. […]Το σενάριο του Αλεξάνδρου δεν έγινε ποτέ ταινία, ενώ το θεατρικό του Ρίτσου πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ελλάδα δύο χρόνια πριν από τον θάνατο του δημιουργού του από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, για είκοσι πέντε παραστάσεις, τις οποίες παρακολούθησαν 2.254 θεατές, το 1988. Το θεατρικό έργο του Ρίτσου διασκευάστηκε πράγματι ελεύθερα από τον Αλεξάνδρου, ο οποίος αφαίρεσε τρία πρόσωπα του θεατρικού και πρόσθεσε τον Πάρη, νεαρό αντάρτη και νεανικό έρωτα της Μάρθας. […] Η παρούσα έκδοση αποτελεί αναπαραγωγή σε μονοτονικό της έκδοσης των προηγούμενων πολυτονικών εκδόσεων, με απόλυτο σεβασμό στη γλώσσα και στο ύφος του συγγραφέα. Διορθώθηκαν μόνο προφανείς αβλεψίες και τυπογραφικά λάθη, ενώ διακριτικές υπήρξαν οι επεμβάσεις ως προς τη στίξη (π.χ. διαγραφή κομμάτων που χώριζαν το ρήμα από το υποκείμενο ή το αντικείμενό του, προσθήκη κομμάτων μετά τις κλητικές προσφωνήσεις) και τον εκσυγχρονισμό της ορθογραφίας (π.χ. το συντριβάνι διορθώνεται σε σιντριβάνι, το είμουνα σε ήμουνα, το μαντήλι σε μαντίλι, το συχαίνομαι σε σιχαίνομαι κ.ο.κ.).

Από το ΕΚΔΟΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ της Ελένης Κεχαγιόγλου

ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

  • ΤΙΠΟΤΑ ΔΕ ΣΕ ΣΒΗΝΕΙ
    Συγγραφέας: ΜΙΣΕΛ ΜΠΥΣΣΙ
    Μετάφραση: ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ

Ιούνιος 2010: Ο Εστεμπάν, δέκα ετών, εξαφανίζεται στην παραλία του Σαιν-Ζαν-ντε-Λουζ κατά τη διάρκεια των οικογενειακών διακοπών, χωρίς κανείς να αντιληφθεί το παραμικρό.
Δέκα χρόνια αργότερα, η μητέρα του αγοριού, η Μαντί, έχει ξαναφτιάξει τη ζωή της, μα ο πόνος και η αμφιβολία εξακολουθούν να φωλιάζουν μέσα της. Επιστρέφοντας στη Xώρα των Βάσκων, στην ίδια παραλία, αναγνωρίζει ξαφνικά τον χαμένο της γιο στο πρόσωπο του δεκάχρονου Τομ. Η Μαντί παρατάει τα πάντα και εγκαθίσταται στο χωριό του, το Μυρόλ της Οβέρνης.
Μπορεί άραγε εκείνη, που είναι τόσο λογική, να πιστέψει στο αδύνατο; Θα μπορούσε ο Εστεμπάν να έχει γίνει Τομ; Άραγε κινδυνεύει ο Τομ και είναι η Μαντί η μόνη που μπορεί να τον προστατεύσει;
Μια συγκλονιστική ιστορία για τον αρραγή δεσμό μεταξύ μητέρας και παιδιού από τον Γάλλο μετρ του σασπένς Μισέλ Μπυσσί.