Ένα ταξίδι γεμάτο κύκλους από τις εκδόσεις FYLATOS PUBLISHING

Με ένα πολύ όμορφο τρόπο η συγγραφέας Κλεοπάτρα Ντέλιου, στο βιβλίο της «Ένα ταξίδι γεμάτο κύκλους», δείχνει στους μικρούς μαθητές αλλά και στους δασκάλους τον τρόπο της συλλογικής δουλειάς και τα αποτελέσματα αυτής. Συγχρόνως, η υπέροχη εικονογράφηση της Δάφνης Ξουράφη συμπληρώνει με παραδείγματα και ζωντανεύει τα λόγια σε ένα βιβλίο που απευθύνεται «Στους διδάσκοντες που μπορούν να εμπνέουν τους μαθητές τους! Στους μαθητές οι οποίοι καταφέρνουν να δίνουν έμπνευση στους δασκάλους τους!»

– Μέσα από το βιβλίο σας διδάσκετε στα παιδιά τον τρόπο που η ποιότητα μπορεί να αλλάξει τη ζωή μας. Στη σημερινή κοινωνία υπάρχει η διάθεση για περαιτέρω έρευνα και δράση στα σχολεία εκτός των συγκεκριμένων μαθημάτων που υποχρεωτικά διδάσκονται τα παιδιά;

Αναφέρατε τις λέξεις κλειδιά: Έρευνα και Δράση! Δυστυχώς στη χώρα μας δεν γίνεται τίποτα από τα δύο, γιατί αν συνέβαινε θα ερευνούσαμε άλλα επιτυχημένα εκπαιδευτικά συστήματα, όπως το Φινλανδικό και μετά θα δημιουργούσαμε ανάλογες δομές και δράσεις.
Είχα διαβάσει ένα άρθρο, στο «πρώτο θέμα» της Δημοσιογράφου Ματίνας Νταλλαρή (http://www.protothema.gr/stories/article/544150/ekpaideutiko-sustima-to-finlandiko-oneiro-vs-tou-ellinikou-efialti/), όπου η συγγραφέας έδινε τροφή για φαντασία γράφοντας: «Φανταστείτε ένα σχολείο χωρίς κάγκελα, όπου τα παιδιά φτάνουν στις 8 το πρωί, βγάζουν τα παπούτσια τους και μπαίνουν σε μία τάξη με διαδραστικό πίνακα, πιάνο και προτζέκτορα. Τα μαθήματα διαρκούν 45 λεπτά και οι μαθητές μαθαίνουν μέσω βίντεο, εμπειρικών δράσεων και υψηλού επιπέδου διδασκαλία από έναν εκπαιδευτικό, κάτοχο (τουλάχιστον) μεταπτυχιακού τίτλου. Φανταστείτε τα παιδιά να έχουν όλο το απόγευμα στη διάθεσή τους, επειδή το σχολείο καλύπτει τις εκπαιδευτικές ανάγκες και δεν φορτώνει το παιδί με εργασίες. Φανταστείτε το σχολείο της γειτονιάς σας να μην υστερεί σε τίποτε από το καλύτερο ιδιωτικό της χώρας.»
Νομίζω ότι η δική μας πραγματικότητα απέχει αρκετά από αυτή την εικόνα και σίγουρα αδυνατώ να καταλάβω το γιατί.

– Θα πρέπει να σκύψουμε πάνω από τις ανάγκες των μικρών μαθητών, ώστε να αφουγκραστούμε τις ανησυχίες τους και να ανακαλύψουμε τον τρόπο που θα γίνουν πιο δεκτικοί στο να μάθουν να δουλεύουν σε συλλογικό επίπεδο. Αυτό όμως δεν προϋποθέτει να υπάρχει από την ίδια την οικογένεια η ιδέα της προσφοράς και της αλληλοϋποστήριξης;

Θεωρώ ότι η οικογένεια αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την καλλιέργεια της προσφοράς και της αλληλοϋποστήριξης, όμως τα χαρακτηριστικά αυτά αναπτύσσονται και παγιώνονται εντός του σχολικού περιβάλλοντος από πολύ μικρή ηλικία. Η συλλογικότητα, ως έννοια «μαθαίνεται» και συνεχώς σμιλεύεται μέσω της «τριβής» του μαθητή με τους δασκάλους, τους συμμαθητές του αλλά και με το γενικότερο κοινωνικό του περιβάλλον. Η διαδικασία αυτή συστηματικά εξελίσσεται μέσα στη ζωή του παιδιού από το νηπιαγωγείο μέχρι το Πανεπιστήμιο και εκφράζεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής του επηρεάζοντας και την προσωπική αλλά και επαγγελματική του ζωή.

– Το παράδειγμα με το σκελετό του ψαριού είναι κάτι που διδάσκεται στα Πανεπιστήμια ως τρόπος προσέγγισης μέσω του παιχνιδιού για να γίνει πιο κατανοητό στις μικρές ηλικίες;

Το ψαροκόκαλο είναι ένα εργαλείο ποιότητας με μεγάλο ενδιαφέρον και νόημα! Αναπτύχθηκε από τον μεγάλο γκουρού της ποιότητας, τον Ishikawa και ήταν τόσο σπουδαία η σύλληψή του που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εξετάσει και να προσδιορίσει από τα πιο απλά μέχρι τα πιο πολύπλοκα ζητήματα που απασχολούν μεγάλες επιχειρήσεις και οργανισμούς. Συνεπώς, δεν άλλαξε η προσέγγισή του αλλά προσαρμόστηκε σε περιβάλλον σχολείου και αποδείχτηκε για μία ακόμη φορά ότι μπορούσε να «τρυπώσει» ακόμα και σε μία μικρή ιστορία για την ποιότητα στην Εκπαίδευση.

– Στην εποχή μας τα παιδιά έχουν τόσο πολλά ερεθίσματα από διαφορετικές ομάδες ανθρώπων, όπως προσφυγόπουλα ή παιδιά που προέρχονται από κατεστραμμένες οικογένειες, από περιπτώσεις που η οικονομική κρίση έχει δείξει σε πολλά από αυτά το σκληρό πρόσωπο της ανέχειας. Πολύ δύσκολος λοιπόν ο ρόλος του εκπαιδευτικού ως προς το πώς θα αντιμετωπίσει τέτοια παραδείγματα.

Το βασικό ζητούμενο που αποτελεί και απάντηση σε όλα τα κύρια προβλήματα που μας απασχολούν είναι η ειλικρινής αγάπη. Όταν πλαισιώνεις μία διαδικασία, δράση, ένα μάθημα με αγάπη τότε η όλη δραστηριότητα μπαίνει σε άλλη διάσταση. Η διάσταση αυτή μετατρέπει το έργο του εκπαιδευτικού που αγαπάει τη δουλειά του σε ελπίδα, αισιοδοξία και όνειρα για τους μαθητές ανεξαρτήτως οικογενειακής κατάστασης ή εθνικότητας. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι κάτι παραπάνω από δάσκαλοι. Χρειάζεται να γίνουν μέντορες και να αντιμετωπίζουν με ήθος και περίσσια διάθεση το έργο τους.
Πάνω σ’ αυτό, θα ήθελα να προσθέσω ότι η αδελφή μου είναι αυτό τον καιρό δασκάλα σε σχολείο της περιοχής της Κυψέλης, στον τομέα της ενισχυτικής διδασκαλίας, όπου διδάσκει σε παιδιά που, σχεδόν στο σύνολό τους, είναι προσφυγόπουλα και μου μεταφέρει/περιγράφει καθημερινά τα συγκινητικά συναισθήματά τους, τη δίψα τους για μάθηση και την προσπάθειά τους για εγκλιματισμό στις νέες συνθήκες!

– Περιγράφετε στο βιβλίο σας την ιστορία με τη χρήση της διαδραστικής εφαρμογής. Επισκέπτεστε σχολεία ώστε να κατανοήσουν οι εκπαιδευτικοί τον τρόπο αυτό; Πώς συνδέεται λοιπόν ένα σχολείο με τις θεωρίες της Ποιότητας;

Δεν έχουμε ξεκινήσει ακόμα αυτό το ταξίδι στα σχολεία αλλά με τους πρώην φοιτητές του Προγράμματος και συνδημιουργούς της ιστορίας συζητάμε να το εφαρμόσουμε! Η σκέψη για κάτι τέτοιο προήλθε από τον πατέρα μίας φοιτήτριας η οποία συμμετείχε στη δράση. Ο πατέρας της είναι διευθυντής σε σχολείο της Αθήνας. Μας κάλεσε λοιπόν, με μεγάλη χαρά, να μιλήσουμε για την ιστορία αυτή. Είμαστε πραγματικά ενθουσιασμένοι με το αποτέλεσμα της δράσης και θέλουμε να μοιραστούμε, με όσα περισσότερα σχολεία μπορούμε, αυτή την υπέροχη εμπειρία!

– Έχετε εκδώσει ένα μυθιστόρημα που η παρούσα ιστορία αποτελεί συνέχεια αυτής και ένα ακόμη παιδικό βιβλίο. Σας εκφράζει περισσότερο ό,τι απευθύνεται σε παιδιά;

Έχοντας πλέον δύο μικρά παιδιά συνειδητοποιώ σαν νέα μαμά την αθωότητα, τον ενθουσιασμό αλλά και τη φαντασία που υπάρχει στην ψυχή ενός μικρού παιδιού. Αυτά είναι χαρακτηριστικά που με τον καιρό χάνονται από τις ζωές μας καθώς μεγαλώνοντας μας «πλακώνει» η καθημερινότητα. Θεωρώ ότι πρέπει να βρίσκουμε συνεχώς τρόπους για να θυμίζουμε στους εαυτούς μας ό,τι μας έκανε κάποτε χαρούμενους και στα μικρά παιδιά να εξηγούμε συνεχώς πόσο σπουδαίο πράγμα είναι να ονειρεύεσαι, να ελπίζεις και να βιώνεις πράγματα μέσα από την ψυχή σου!
Αυτό λοιπόν είναι το μήνυμα που προσπαθώ να δίνω μέσα από τις συγγραφικές μου δραστηριότητες και θεωρώ επίτευγμα να καταφέρω να φέρω το χαμόγελο ή την ελπίδα και σε ένα μόνο παιδί!

Σας ευχαριστώ πολύ και σας εύχομαι καλή επιτυχία στο έργο σας!

Σας ευχαριστώ εγώ που μου δώσατε την ευκαιρία να μοιραστώ μαζί σας το εγχείρημα αυτό που πραγματοποιήσαμε στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με πολύ διάθεση και μεράκι!

Η Κλεοπάτρα Ντέλιου γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη, σε μία πόλη που η έμπνευση ταξιδεύει πάνω από το γαλάζιο του ουρανού και της θάλασσας. Μεγαλώνοντας η συγγραφέας ξεκινάει να ανακαλύπτει τις θεωρίες της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας. Το 2014 γίνεται η διδάσκουσα του μαθήματος «Ποιότητα στην Εκπαίδευση και τη Διδασκαλία» στο Πρόγραμμα Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που αποτέλεσε και την αφετηρία για τη δημιουργία αυτού του βιβλίου.

Η ιστορία αυτή αποτελεί συνέχεια της συγγραφικής της δραστηριότητας μετά το μυθιστόρημα «Η πολιτεία των Αμάραντων Ψυχών», το 2010, από τις εκδόσεις «ΕΚΑΤΗ» και την παιδική ιστορία «Το τρομακτικό χουχούνι», μέρος τόμου «Το γέλιο κάνει καλό… και στο σχολείο!» που εκδόθηκε το 2015 από το Ελληνικό Τμήμα ΙΒΒΥ – Κύκλος Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου.

Έμπνευση για τη συγγραφέα πέρα από τους φοιτητές της τα τελευταία χρόνια αποτελούν πλέον οι δύο μικρές της κόρες που φροντίζουν καθημερινά να ζωντανεύουν παραμυθένιες ιστορίες στο μυαλό της!

Από το οπισθόφυλλο
Ένα ταξίδι γεμάτο κύκλους

Έτοιμοι; Πάμε!! Αναρωτιέστε πού;
Εκεί όπου μια φορά και έναν καιρό η επιστήμη συνάντησε τη
φαντασία και, έτσι απλά, οι Θεωρίες πέταξαν από τα
επιστημονικά βιβλία για να γράψουν τη δική τους ιστορία! Τα
κατάφεραν φυσικά, καθώς οι δυνάμεις της θέλησης, της
δέσμευσης και της δημιουργικότητας ενώθηκαν για τα καλά!
Όλα συνέβησαν σε ένα σχολείο για μεγάλα παιδιά, που είχαν
ερωτήματα για την Ποιότητα πολλά!
«Πώς συνδέεται ένα σχολείο με τις θεωρίες της Ποιότητας;
«Τι γίνεται όταν η θέληση για βελτίωση συναντά δασκάλους,
διευθυντές και μαθητές;»
«Τι υπάρχει στο τέλος ενός κύκλου;»
Όλα τα ερωτήματα θα απαντηθούν όταν διαβάσετε την ιστορία
που έχουν να σας πουν! Ας αρχίσει λοιπόν η ιστορία, λέξη
λέξη, σειρά σειρά! Εσείς ανοίξτε τα μάτια και προπάντων την
καρδιά!
Σας ευχόμαστε να απολαύσετε αυτό το όμορφο ταξίδι!.
Εσωτερικό: Πολυτελής έγχρωμη έκδοση εκτυπωμένη σε
βρώσιμο χαρτί με ασφαλή ατοξικά χρώματα.