ΤΑ ΗΔΟΝΙΚΑ

Συγγραφέας: ΑΓΑΘΗ ΔΗΜΗΤΡΟΥΚΑ

Τα Ηδονικά είναι δεκαοκτώ ποιητικά τραγούδια, όσα και τα χρόνια της ενηλικίωσης. Bασισμένα σε είκοσι τέσσερα ερωτικά επιγράμματα από την Παλατινή Ανθολογία, σε ένα ποίημα της Σαπφούς και σε τρία αποσπάσματα του Αλκαίου (που παραδίδονται στο αρχαίο κείμενο και σε μετάφραση), αντικατοπτρίζουν όλο το φάσμα του έρωτα. Τραγουδούν τον έρωτα, τον σαρκικό μεν, αλλά ηδονικό, χωρίς διακρίσεις φύλου ή φυλής, κι όχι τον βίαιο που οδηγεί σε εξόντωση του ασθενέστερου από τους δύο.

Αχ, Έρωτα, ή όλο αφαίρεσε το αγαπώ
ή πρόσθεσε το αγαπιέμαι κι αδικίες σβήσε.
Τον πόθο κοίτα να μοιράζεις ίσα και στους δυο,
αν θέλεις να σε λεν θεό, αλλιώς, θεός δεν είσαι.

Η Αγαθή Δημητρούκα (Πεντάλοφος Μεσολογγίου 1958) ζει στην Αθήνα και εργάζεται ως στιχουργός, συγγραφέας και μεταφράστρια.
Παράλληλα, παραδίδει σεμινάρια στιχουργικής στην Ανοιχτή Τέχνη και παρουσιάζει τη σύγχρονη ποίηση της Ιβηρικής Χερσονήσου και της Λατινικής Αμερικής στο ηλεκτρονικό περιοδικό Χάρτης.
Είναι κληρονόμος του ποιητή Νίκου Γκάτσου και επιμελείται εκδοτικά το έργο του.

ΣΕΙΡΑ: ΒΙΒΛΙΑ ΔΩΡΑ ISBN: 978-960-16-8586-1 ΣΧΗΜΑ: 11x 16 ΣΕΛΙΔΕΣ: 64 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 6,50 € ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019

Εξημέρωση. Νεκρογραφία

Συγγραφέας
Παπαμάρκος Δημοσθένης

Η καταστροφή της Μιλήτου, η σιωπή των Συβαριτών. Η μνήμη, η ιστορία και το πένθος, σε μια παραβολική αφήγηση για το πώς ο λόγος εξημερώνει την πραγματικότητα.

Ως όρος, η «εξημέρωση» περιγράφει την επέμβαση σε έναν πληθυσμό ζώων ή φυτών με στόχο την ανάδειξη εκείνων των χαρακτηριστικών τους που θα τα καταστήσουν χρήσιμα για τον άνθρωπο και θα του επιτρέψουν να κυριαρχήσει στον πληθυσμό αυτό και να τον ελέγξει. Υποδηλώνει επίσης τη διαδικασία κατά την οποία κάποιος οικειοποιείται την αφήγηση μιας τραυματικής εμπειρίας ενός ατόμου ή μιας ομάδας με στόχο τη μεταποίησή της σε μια νέα αφήγηση. Η νέα αυτή αφήγηση επιτρέπει σε τρίτους που δεν έχουν βιώσει την εμπειρία την ψευδαίσθηση της συμμετοχής τους σε αυτή.
Οι ορισμοί αυτοί και ο καταλυτικός ρόλος που παίζει ο κυρίαρχος ανθρώπινος λόγος αποτελούν τους βασικούς άξονες του έργου, το οποίο διερευνά την εξημέρωση ως μία διαδικασία που παραμένει πάντοτε ατελής και πέρα από τις δυνατότητες του ανθρώπου να την πραγματώσει.

Ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΠΑΠΑΜΑΡΚΟΣ γεννήθηκε το 1983 στη Μαλεσσίνα Λοκρίδος. Έχει εκδώσει μυθιστορήματα, διηγήματα και comics. H συλλογή διηγημάτων Γκιακ (2014) απέ­σπασε το Βραβείο Ακαδημίας Αθη­­­-
νών – Ίδρυμα Πέτρου Χάρη και το Βραβείο Διηγήματος/Νουβέλας του περιοδικού Αναγνώστης.
Επίσης, έχει γράψει για το θέατρο και τον κινηματογράφο. Η Εξημέρωση, ως θεατρικό έργο, παρουσιάστηκε, σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση τον Ιανουάριο του 2020.
Αυτή την περίοδο, στο πλαίσιο του “Onassis Artistic Research Fellowship”, γράφει ένα καινούριο θεα­τρικό έργο.

MCMXLIV:
ΚΑΝΕΝΑΣ ΕΑΥΤΟΣ

Συγγραφέας: ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΕΛΤΣΟΣ

Δύσκολη δεν είναι η υποσημείωση αλλά η αρίθμηση στο τέλος της σελίδας. Δύσκολο είναι να κρατάς λογαριασμό.
Γράφοντας, κρατάω λογαριασμό των ετών που πέρασαν. Και είναι φυσικό να σημειώνω κάτω από ένα έργο που δεν έκανα, ένα σώμα που δεν είχα. Και ό,τι έκανα —ό,τι είμαι— είναι ένας μακρύς κατάλογος αναφορών όπου πασχίζω να εντάξω και τα ποιήματά μου.

Δεν τους αξίζει. Δεν τον αναγνωρίζουν. Το ποίημα είναι αυτεξούσιο στο φως της λάμπας. Μόνο, εξυψωμένο. Κερδίζει χρόνο με τους αριθμούς, αλλά ως γράμματα μιας ξένης γλώσσας, ως εάν το τέλος του είναι οι αριθμοί.
ΜCMXLIV, λοιπόν, όπου και σε ξένη αρίθμηση σημειώνεται, εκτός από τη χρονολογία της γέννησής μου, η μητρόθεν κρύπτη των ποιη¬μάτων μου. Το γράμμα μου μετέχει στην υπόσταση, αγραμματοφώνητο.
Έτσι μετρώ και γράφω και νοσταλγώ τη χρονολογία από την οποία έχω διά παντός απομακρυνθεί, μην μπορώντας να φανταστώ τη χρονολογία στην οποία θα καταλήξω. Έτσι υποσημειώνω και εκμετρώ. Όχι ο μνήμων αλλά ο επιλήσμων Άγγελος της ιστορίας μου. Στρέφομαι κι εγώ στο παρελθόν, όταν στα πόδια μου στοιβάζονται τα ερείπια στη ΒΡΕΦΟΔΟΧΟ.

Γ. Β.

Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΕΛΤΣΟΣ γεννήθηκε το 1944 στην Αθήνα. Σπούδασε Νομικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου Paris VIII και ομότιμος καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου.
Έχει γράψει δοκίμιο, θέατρο και ποίηση. Η γαλλική κυβέρνηση τον έχει τιμήσει το 2008 με τα διάσημα του Αξιωματούχου της Τάξεως των Ακαδημαϊκών Φοινίκων και το 2012 με τα διάσημα του Τάγματος των Γραμμάτων και των Τεχνών.

ΣΕΙΡΑ: ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ ISBN: 978-960-16-8535-9 ΣΧΗΜΑ: 14X21 ΣΕΛΙΔΕΣ: 88 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 9 € ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019

Απόσταση ασφαλείας
Συγγραφέας:
Σβέμπλιν Σαμάντα

Μια νέα γυναίκα, η Αµάντα, αργοσβήνει σε ένα επαρχιακό νοσοκοµείο. Δίπλα της ένα αγόρι, ο Νταβίντ. Δεν είναι η µητέρα του. Δεν είναι ο γιος της. Ο χρόνος που τους αποµένει είναι ελάχιστος. Αρχίζουν να ξετυλίγουν µια υπνωτιστική ιστορία για την απόγνωση της µητρικής αγάπης, για ρηµαγµένες ζωές, µια ιστορία µε πολλές αναπάντητες ερωτήσεις – µια ιστορία για τα τοξικά απόβλητα. Υπάρχει άραγε αποκάλυψη που να µην είναι προσωπική; Ποια είναι η ακριβής στιγµή που, χωρίς να το ξέρουµε, κάνουµε το µοιραίο βήµα που µας καταδικάζει;
Η Απόσταση ασφαλείας, πρώτο µυθιστόρηµα µιας από τις σηµαντικότερες νέες φωνές της σύγχρονης ισπανόφωνης λογοτεχνίας, είναι ένα σκοτεινό παραµύθι που εισβάλλει στην πραγµατική ζωή, µια διαρκής απειλή που µαγνητίζει, ένα γοητευτικό αφήγηµα, που καταφέρνει µέχρι την τελευταία του σελίδα να κρατά τον αναγνώστη δέσµιο ενός απόκοσµου και ταυτόχρονα απολύτως ρεαλιστικού σύµπαντος.


«H Σβέµπλιν χειρίζεται µε ευκολία αντίστοιχη µε αυτή του Χιλιανού Roberto Bolaño την αµφισηµία σε αυτό τον εξαιρετικό λογοτεχνικό εφιάλτη, που αναδύεται από τις συγκεχυµένες σκέψεις της Αµάντα απέναντι στην αποστασιοποιηµένη ανάκριση εκ µέρους του Νταβίντ».
The Irish Times


«Η Απόσταση ασφαλείας είναι ένα µυθιστόρηµα για γονείς χωρίς παιδιά και παιδιά χωρίς γονείς, για τις διχασµένες ταυτότητες και τη ζωή σε έναν τόπο που δεν µπορείς να εµπιστευθείς· µε άλλα λόγια, ένα µυθιστόρηµα για τα δεινά της Αργεντινής. Κυρίως όµως, κι αυτό είναι το πιο τροµακτικό, είναι µια ιστορία για φαντάσµατα, που επί της ουσίας είναι αληθινή».
Los Angeles Times


«Η Σαµάντα Σβέµπλιν είναι µία από τις πολλά υποσχόµενες φωνές της σύγχρονης ισπανόφωνης λογοτεχνίας. Δεν έχω την παραµικρή αµφιβολία ότι έχει µπροστά της λαµπρό µέλλον».
Mario Vargas Llosa


«Οι αδελφοί Γκριµ και ο Φραντς Κάφκα επισκέπτονται την Αργεντινή!»
J.M. Coetzee


«Όπως ένα άλλο αξέχαστο σύντοµο µυθιστόρηµα για την πορεία µιας γυναίκας προς µια προ-αναγγελθείσα µοίρα, το The Driver’s Seat της Muriel Spark, το βιβλίο της Σβέµπλιν αφήνει στον αναγνώστη τον ρόλο του ντετέκτιβ. Αλλά χάρη στην αµφισηµία και στην πολυπλοκότητα των χαρακτήρων της Σβέµπλιν, µια δεύτερη ανάγνωση του µυθιστορήµατος, παρότι δεν υπάρχει σασπένς, γίνεται ακόµη πιο απολαυστική».
The Guardian


«Η Απόσταση ασφαλείας είναι µια εµπειρία που µοιάζει περισσότερο µε την εµπειρία που έχει κανείς σε µια γκαλερί ή βλέποντας µια σηµαντική κινηµατογραφική ταινία παρά µε την εµπειρία που προσφέρει ένα βιβλίο που βγήκε από κάποιο γκρίζο ράφι».
Μario Bellatin

Η ΣΑΜΑΝΤΑ ΣΒΕΜΠΛΙΝ γεννήθηκε το 1978 στο Μπουένος Άιρες και σήµερα ζει στο Βερολίνο. Πολυβραβευµένη ήδη από την πρώτη συλλογή διηγηµάτων της, η Σβέµπλιν έχει κερδίσει σηµαντικά βραβεία για όλα τα βιβλία της και έχει µεταφραστεί σε περισσότερες από είκοσι γλώσσες. Διη-γήµατά της έχουν συµπεριληφθεί σε πολλές ανθολογίες Αργεντίνων συγγραφέων. Το 2010 το έγκυρο περιοδικό Granta την επέλεξε ως µία από τις καλύτερες ισπανόφωνες συγγραφείς κάτω των 35 χρόνων.
Η Απόσταση ασφαλείας είναι το πρώτο της µυθιστόρηµα, µε το οποίο το 2015 απέσπασε το βραβείο Tigre Juan, ενώ το 2017 η αγγλική µετάφραση του βιβλίου κατέκτησε µια θέση στη βραχεία λίστα του διεθνούς βραβείου Man Booker.
Επίσης, η Απόσταση ασφαλείας τιµήθηκε το 2015 µε το διεθνές λογοτεχνικό βραβείο Ribera del Duero.