Ο Γιώργος Κλεφτογιώργος γεννήθηκε στην Αμφιλοχία και μεγάλωσε στην Αθήνα. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται συστηματικά με τη λογοτεχνία, έχοντας εκδώσει στις Εκδόσεις Καστανιώτη τα μυθιστορήματα Κράτησε κανένας για ταξί; (2019), Μη με ψάξεις στο Μπουένος Άιρες (2021) και Περιμένοντας τους γύπες (2023). Έχει επίσης διανύσει σημαντική διαδρομή στην ελληνική δισκογραφία, με περισσότερα από τριακόσια τραγούδια. Συνεργάστηκε με κορυφαίους τραγουδιστές καθώς επίσης και με κορυφαίους συνθέτες. Στον κινηματογράφο συνεργάστηκε με τον σκηνοθέτη Παντελή Βούλγαρη, γράφοντας στίχους για την ταινία Όλα είναι δρόμος.
Σήμερα φιλοξενούμε τον Γιώργο Κλεφτογιώργο για να μιλήσουμε για το νέο του έργο με τίτλο Περιμένοντας τους γύπες, που μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Καστανιώτη.
Τον ευχαριστούμε θερμά για τη συνέντευξη που πρόθυμα μας παραχώρησε.

1. Περιμένοντας τους γύπες, από τις Εκδόσεις Καστανιώτη ο τίτλος του νέου βιβλίου σας. Ποιο είναι το βασικό θέμα που πραγματεύεται και πώς ξεκίνησε να σχηματίζεται στο μυαλό σας η ιδέα του; Η πλοκή ή οι ήρωες ήρθαν πρώτα στη σκέψη σας;
Το βιβλίο παρακολουθεί την αποστολή μιας ομάδας επιφανών αξιωματούχων Ευρωπαίων σε μια αφρικανική χώρα με σκοπό τη συμμετοχή τους σε ένα συνέδριο για την καταπολέμηση της πείνας στην αφρικανική Ήπειρο και αναδεικνύει την υποκρισία και τον τρόπο που αντιμετωπίζει ο ανεπτυγμένος κόσμος τις υπό ανάπτυξη χώρες. Το βασικό θέμα όμως είναι ένας έρωτας που προκύπτει από την αποστολή αυτή, φαινομενικά αταίριαστος και το ερώτημα αν μπορεί να σταθεί πάνω από ενοχές, λάθη, πάθη, αν μπορεί να σταθεί δηλαδή πάνω από τα ανθρώπινα ή να τα αλλάξει.
2. Πρόκειται για ένα βιβλίο μαγικού ρεαλισμού με κοινωνικές προεκτάσεις. Πιστεύετε ότι ένα έργο τέτοιου είδους είναι ένας καλός τρόπος για να μιλήσει ένας συγγραφέας για κοινωνικά θέματα που απασχολούν διαχρονικά τον κόσμο;
Ένα λογοτεχνικό είδος, ή ύφος, όπως εν προκειμένω αυτό του μαγικού ρεαλισμού δεν διεκδικεί το προνόμιο να προτάξει καλύτερα τα κοινωνικά θέματα, από κάποιο άλλο είδος. Αυτό είναι δικαίωμα και επιλογή του συγγραφέα και εξαρτάται από τη δική του κοινωνική ευαισθητοποίηση και τις δικές του προθέσεις. Πάντα υπάρχει ένας καλός τρόπος να μιλήσει κανείς για αυτά τα θέματα.
3. Πόσο καιρό χρειαστήκατε για να ολοκληρωθεί το βιβλίο αυτό και τι σας δυσκόλεψε περισσότερο κατά τη διάρκεια της συγγραφής του;
Κάθε μου βιβλίο, χρειάζομαι περίπου δύο χρόνια για να το γράψω. Όχι ότι δεν μπορεί να ολοκληρωθεί νωρίτερα, αλλά προτιμώ να ωριμάζουν μέσα μου οι ιστορίες, να δοκιμάζονται μέσα από τη γραφή οι περιπέτειες των ηρώων, να προκρίνω ή να αναιρώ κάποιες από αυτές. Δεν μπορώ να πω ότι με δυσκόλεψε κάτι ιδιαίτερα, πέρα από την έρευνα για τη ζωή στην Αφρική. Ίσως η ζέστη τους καλοκαιρινούς μήνες, αφού οι συγγραφείς γράφουμε κάτω από πραγματικές καιρικές συνθήκες.
4. Μπορεί η λογοτεχνία να μας κάνει να ξαναδούμε από την αρχή τα πράγματα με διαφορετικό μάτι και πόσο έγκυρο είναι αυτό;
Η ίδια η λογοτεχνία είναι το διαφορετικό μάτι για να δούμε τον κόσμο. Η ενασχόληση με τη λογοτεχνία μπορεί να βοηθήσει και τους συγγραφείς και κυρίως τους αναγνώστες να επαναδιαπραγματευτούν τη σχέση τους με τον κόσμο και αυτή είναι μια έγκυρη διαδικασία, εφ’ όσον οδηγεί σε αποτέλεσμα και μπορεί να συμβάλει να γίνονται καλύτερα τα πράγματα Η επιτυχία της λογοτεχνίας είναι να καταφέρει να βοηθήσει τον αναγνώστη να βλέπει με άλλα μάτια τον κόσμο, ακόμα και όταν δεν θα έχει την ανάγκη της λογοτεχνίας για να το κάνει αυτό.
5. Στην Ελλάδα γνωρίζουμε τον μαγικό ρεαλισμό από τη λατινοαμερικανική σχολή, όπως είναι φυσικό. Πιστεύετε ότι ο Έλληνας συγγραφέας είναι εύκολο να γράψει μαγικό ρεαλισμό;
Ο μαγικός ρεαλισμός μπορεί να εμφανίστηκε στα μέσα του περασμένου αιώνα σαν λογοτεχνικό ύφος στη γραφή ισπανόφωνων συγγραφέων της λατινικής Αμερικής, αλλά γρήγορα κατέκτησε όλο τον κόσμο. Έτσι σήμερα δεν μπορούμε να θέσουμε γεωγραφικούς περιορισμούς σε σχέση με τους συγγραφείς κάποιας χώρας που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ότι ανήκουν σε αυτό το είδος. Προσωπικά δεν θεωρώ ότι ανήκω στον μαγικό ρεαλισμό, ούτε έχω άγχος να τον εκπροσωπήσω. Αν το κοινό και οι κριτικοί βρίσκουν στοιχεία του στα έργα μου, είναι γιατί, όπως έχω παραδεχτεί πολλές φορές, έχω μαγευτεί και επηρεαστεί από τα βιβλία των εκπροσώπων του είδους. Πράγμα που σημαίνει ότι ο οποιοσδήποτε συγγραφέας σε όλο τον κόσμο μπορεί να ενσωματώσει στοιχεία μαγικού ρεαλισμού στο έργο του.
6. Ένας ορθόδοξος επίσκοπος και μια ευρωβουλεύτρια συμπορεύονται σε μια φιλανθρωπική αποστολή στην Αφρική. Δυο εντελώς αντίθετοι και αντιφατικοί ήρωες θα κληθούν να ανακαλύψουν εκ νέου τον κόσμο. Πόσο εύκολη είναι γι’ αυτούς αυτή η συμπόρευση;
Ο έρωτας μπορεί να κάνει εύκολη τη συμπόρευση και των πιο αντίθετων χαρακτήρων, όταν καταφέρνει να καταλύει τις διαφορές, να εκτοπίζει τις προκαταλήψεις και τις βεβαιότητες, να συγχωράει το παρελθόν, να οδηγεί τους ανθρώπους να ανακαλύπτουν κοινούς τόπους. Και αυτό το κάνει μόνο ο αληθινός έρωτας που ξυπνάει τα κοιμισμένα συναισθήματα της ψυχής και τα κύτταρα του σώματος. Μου αρέσει στα βιβλία μου να περιγράφω αληθινούς και δυνατούς έρωτες, ευελπιστώντας πως περιγράφω έρωτες που υπάρχουν και στην πραγματικότητα και όχι μια ουτοπία
7. Πιστεύετε ότι το εξώφυλλο, η περίληψη του οπισθόφυλλου και ένας αντιπροσωπευτικός – ευρηματικός τίτλος είναι σημαντικά για ένα βιβλίο και ποια είναι τα συναισθήματά σας τώρα που βλέπετε πλέον τυπωμένο το βιβλίο σας, να κοσμεί τις προθήκες των βιβλιοπωλείων;
Φυσικά και είναι σημαντικά όλα αυτά τα στοιχεία που αναφέρετε, στο μέτρο που συμβάλλουν στην προβολή και την προώθηση του βιβλίου και στην προσέλκυση του ενδιαφέροντος των αναγνωστών. Σε μια εποχή μάλιστα που εκδίδονται χιλιάδες βιβλία, αυτό είναι και ανάγκη. Μην ξεχνάμε ότι και το βιβλίο είναι ένα προϊόν και η προώθησή του υπόκειται στους ίδιους κανόνες με κάθε προϊόν. Όμως αν το περιεχόμενο του βιβλίου δεν ανταποκρίνονται σε αυτά που «υπόσχονται» ο τίτλος, το εξώφυλλο ή οτιδήποτε άλλο, αυτά παύουν να είναι σημαντικά, το αντίθετο μάλιστα αν η υπόσχεση δεν ανταποκρίνεται στο περιεχόμενο, μπορεί να οδηγήσει στην απογοήτευση και στην αποδόμηση mouth to mouth του βιβλίου.
8. Τι θα θέλατε να κρατήσουν οι αναγνώστες από το ταξίδι τους με το Περιμένοντας τους γύπες;
Τα συναισθήματα που θα τους δημιουργήσει η ανάγνωσή του, είτε αφορούν στον προβληματισμό ή τον θυμό για τη στάση των ηρώων, είτε σε μια ρομαντική διάθεση που γεννά η κεντρική ιστορία. Αν ένα βιβλίο δεν δημιουργήσει συναισθήματα, δεν θα μείνει τίποτα από αυτό.
9. Έχετε μια μεγάλη και άκρως επιτυχημένη πορεία ως στιχουργός με περισσότερα από τριακόσια τραγούδια, που όλοι έχουμε σιγοτραγουδήσει, αλλά και μια πορεία 5 ετών στη συγγραφή. Με ποιον τρόπο εκφράζετε καλύτερα ο Γιώργος Κλεφτογιώργος και αν έπρεπε να επιλέξει ένα από τα δυο, ποιο θα ήταν αυτό;
Έχω ξαναπεί ότι για μένα το τραγούδι είναι ένα μικρό μυθιστόρημα και το μυθιστόρημα ένα μεγάλο τραγούδι. Δεν εγκατέλειψα την πρώτη αγάπη μου, το τραγούδι από τη στιγμή που άρχισα να εκφράζομαι και μέσα από τη συγγραφή. Δηλώνω δίγαμος σε αυτό τον τομέα και οι δύο μου αγάπες δεν μου κρατούν κακία για αυτό, μάλιστα το τραγούδι με βοηθάει να γίνομαι καλύτερος στη συγγραφή και το αντίστροφο.
10. Κλείνοντας, αφού σας ευχαριστήσουμε, θα θέλατε να προσθέσετε κάτι για το βιβλίο σας και αν και ίσως λίγο νωρίς, να μας μιλήσετε για τα μελλοντικά συγγραφικά σας βήματα;
Δεν κάνω διαφορετικά σχέδια κάθε φορά. Συνεχίζω να γράφω τραγούδια, μια σειρά από αυτά, μάλιστα, θα κυκλοφορήσει σύντομα με τον Γιώργο Νταλάρα, συνεχίζω να συγκεντρώνω υλικό για το καινούργιο μου βιβλίο, χωρίς να είμαι ακόμα σε θέση να πω τι θα είναι αυτό, συνεχίζω να απολαμβάνω τη σχέση μου με τους φίλους και τους αναγνώστες μου και κυρίως συνεχίζω να απολαμβάνω ότι ωραίο έχει την καλοσύνη να μου προσφέρει η ζωή.