Κάθε καλλιτέχνης έχει χρέος να αφοσιώνεται ολόψυχα στο σκοπό του, αλλιώς, απλούστατα είναι ένας ταχυδακτυλουργός που παίζει με την αλήθεια…
Ο ρόλος του Γουστάβου Γκέιγερσταμ στην εξέλιξη του μοντέρνου μυθιστορήματος είναι σημαντικός. Η βαθιά ενορατική ψυχοσύνθεσή του και το διεισδυτικό αναλυτικό πνεύμα του τον τοποθετούν αναμφισβήτητα ανάμεσα στους προδρόμους του σημερινού ψυχολογικού μυθιστορήματος, ενώ σύγκαιρα η έντονη επιθυμία του να δει τη ζωή στο σύνολό της, τον ελευθερώνει απ΄ τους περιορισμούς της όρασης κι απ΄ τη νοσηρότητα εκείνης της σκέψης, όπου πολλοί συγγραφείς πέσανε στην προσπάθειά τους να ερευνήσουν τα μύχια του ανθρώπινου πνεύματος. Στην ανάλυσή του για τις ανθρώπινες σχέσεις όπως και στις απόψεις του για την τέχνη, η λεπτή γοητεία και η διαυγής κρίση του δυσκολεύουν την τοποθέτησή του σε μια ορισμένη Σχολή ή Ομάδα.


Δεν είναι ούτε ρεαλιστής, ούτε ρομαντικός, δεν ήταν ούτε υλιστής, ούτε μυστικοπαθής. Καταματωμένος ανάμεσα στην έλξη που ασκεί πάνω του η ψυχολογία και στο κυρίαρχο πάθος για την αλήθεια στην αναπαράσταση της πραγματικής ζωής, δεν τα καταφέρνει να προσχωρήσει οριστικά στη μια ή στην άλλη άποψη. Αντικρίζοντας τη ζωή στην απέραντη και πολύμορφη ποικιλία της, δεν μπορεί να περιοριστεί στη μοναδικότητα της πρόθεσης που ζητάει ένα μεγάλο ψυχολογικό αίτιο.
Σ΄ ό,τι αφορά τη λεπτή ανάλυση, ο Γκέιγερσταμ παραμένει ξεχωριστός όχι μονάχα σαν αντιπροσωπευτικός Σουηδός μυθιστοριογράφος της εποχής του, αλλά και σαν προφητικός συγγραφέας, που προμήνυσε την εξέλιξη του σύγχρονου ψυχολογικού μυθιστορήματος. Η απλότητα και η γοητεία της έκφρασής του, η αληθινή κατανόηση των ανθρώπινων συγκινήσεων, η ικανότητά του να ερμηνεύει με μια παράξενα διαισθητική δύναμη τη σύγκρουση ανάμεσα στη διανοητική και στην ψυχική ζωή του ανθρώπου του δίνουν μια θέση αναμφισβήτητης υπεροχής στα Σουηδικά Γράμματα και μια αναγνώριση στην Παγκόσμια Λογοτεχνία.


Ποια είναι η κόλαση του δημιουργού; Η κόλαση αυτή δεν διαφέρει και πολύ από την πριν από αυτήν ζωή του καλλιτέχνη! Σημαίνει απλώς το κορύφωμά της: την σε φοβερή μεγέθυνση αλαζονεία του Δημιουργού, την άρνησή του να μετανιώσει για την εξωφρενική του ζωή, την ανάγκη του να κοροϊδέψει κάθε τι το ανθρώπινο, την παγερότητα της μοναξιάς, τις φλόγες της δημιουργίας και τέλος, σημαίνει το σημείο εκείνο που επακριβώς είναι η Κόλαση και στο οποίο το κάθε τι έχει αναχωρήσει πλέον.
Τέτοιοι είναι οι ποιητές, οι πεζογράφοι, οι δημιουργοί. Οι άνθρωποι διαβάζουν τα έργα τους και παραξενεύονται πώς γίνεται να δίνουν τον εαυτό τους τόσο ολοκληρωτικά κι ανεπιφύλακτα στον κόσμο. Δεν μπορούν να νιώσουν το υψηλό, γεμάτο ειλικρίνεια πάθος που καίει μέσα τους και που καιρό το κουβαλάνε μαζί τους στη σιωπή, αυτό το πάθος που στο τέλος σαν ένα φυσικό φαινόμενο, που βρίσκεται πέρα απ΄ τη θέληση του ανθρώπου, παίρνει μορφή και ξεχύνεται επιτέλους. Η σιωπή μπροστά στο μεγάλο άγνωστο. Μέσα σ΄ αυτή τη σιωπή σιγούν όλες οι δελεαστικέ φωνές της ζωής ακόμα κι η φωνή του έρωτα και της δίψας για ευτυχία, απ΄ αυτή τη σιωπή ανοίγει ο δρόμος για το μοναδικό καταφύγιο όπου μια ψυχή μπορεί να γνωρίσει την ικανοποίηση -η μοναξιά…
Ο Γουστάβος Γκέιγερσταμ βαθιά ενορατικός και από ιδιοσυγκρασία ανίκανος να βλέπει τη ζωή αντικειμενικά, προσπάθησε στη «Δύναμη της Γυναίκας» να υπερασπίσει τις αποκαλύψεις του μπροστά σ΄ ένα κοινό εχθρικό, θέλοντας να εξηγήσει στους αναγνώστες του πόσο αχώριστα είναι το έργο του καλλιτέχνη με τα γεγονότα , τα ιδανικά και τις συγκινήσεις της προσωπικής του ζωής.
Σε αυτό το Μυθιστόρημα ούτε μια λέξη δεν πάει χαμένη. Έξυπνο, ειλικρινές, γραμμένο με χάρη, με υπερβολική αισθηματικότητα, όλο ενσυναίσθηση και με μια υπνωτική δύναμη και μια ζεστασιά που σε κάνει να νιώθεις στοργή για την δύναμη της γυναίκας.
Κομψό, λεπτοφτιαγμένο, μελαγχολικό.
Πρόκειται για Αριστούργημα.


Ο Γουστάβος Γκέιγερσταμ (1858-1909) ήταν Σουηδός μυθιστοριογράφος. Από τους σημαντικότερους λογοτέχνες του 19ου αιώνα, θεωρείται πρόδρομος του σύγχρονου ψυχολογικού μυθιστορήματος. Αν και δύσκολα το έργο του μπορεί να ταξινομηθεί αυστηρά σε κάποιο λογοτεχνικό ρεύμα, ωστόσο μπορούν να ανιχνευτούν σε αυτό στοιχεία ρεαλισμού και ρομαντισμού. Σε κάθε περίπτωση είναι ένας ψυχογράφος που μάς οδηγεί στο άδυτο της ψυχής μας αφού πρώτα με γενναιότητα έχει καταθέσει τη δική του ειλικρινή μαρτυρία. Στενός φίλος του Αύγουστου Στρίντμπεργκ, έχαιρε της εκτίμησης του Ράινερ Μαρία Ρίλκε. Πολλά έργα του μεταφράστηκαν στα γερμανικά όσο ακόμα ζούσε. Η Δύναμη της Γυναίκας έχει ιδιαίτερη σημασία, γιατί μας αποκαλύπτει το πνεύμα και την προσωπικότητα του συγγραφέα και το γενικό χαρακτήρα του έργου του. Ο Γκέιγερσταμ κατέχει αναμφισβήτητα σπουδαία θέση στα Σουηδικά Γράμματα και αναγνωρίζεται ως σημαντικότατος συγγραφέας της Παγκόσμιας Λογοτεχνίας.
Άλλα σημαντικά έργα του είναι: Το βιβλίο του μικρού αδελφού, Αγάπη, Η κωμωδία του γάμου, Το αγόρι της Κυρα-Λένης.