Συγγραφέας Ελένη Κεκροπούλου, εκδόσεις Ωκεανός

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

Ο αναγνώστης βυθίζεται στις 683 σελίδες του νέου επικού έργου της Ελένης Κεκροπούλου και κυκλοφορεί μέσα στην κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα της Πόλης του 19ου αιώνα μαζί με τους πρωταγωνιστές, τους Οθωμανούς Ρωμιούς, που διατηρούν την Ορθόδοξη πίστη τους.

Με την ευστροφία του πνεύματος, την άοκνη προσπάθεια και τον ζήλο στην εργασία τους αναπτύσσουν εμπορικούς σχηματισμούς, δημιουργούν περιουσίες και κινούν τα νήματα σε καιρούς δύσκολους και επικίνδυνους και διακρίνονται για τη γενναιοδωρία τους με ευεργεσίες, όταν η μικρή Ελλάδα κάνει τα πρώτα δειλά της βήματα μετά την απελευθέρωση το 1821.

Το Σταυροδρόμι είναι το ξακουστό Πέραν στο κέντρο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, το γνωστό από παλιά για τους αμπελώνες του, το “Les vignes de Pera”. Από εκεί ορμώμενοι, οι Ρωμιοί ασχολούνται αρχικά με το εμπόριο στο σιτάρι, βαμβάκι, μαλλί και στη συνέχεια με τον λιναρόσπορο, καπνό, καφέ, ζάχαρη, υφάσματα, δέρματα, με ανοίγματα εταιριών στη Μασσαλία, Γαλάζι στη Ρουμανία, Τεργέστη και Οδησσό και αργότερα στο Παρίσι, Βιέννη και Λονδίνο.

➖”Δεν έχει σημασία από πού ξεκινάς, αλλά πού φθάνεις”, μονολογούν με αυτογνωσία.

Με τον πλούτο τους να συσσωρεύεται, μεταπηδούν στα χρηματοπιστωτικά και επεκτείνουν τις δραστηριότητες τους σε τράπεζες και τη ναυτιλία. Κρατούν τα ηνία της οικονομίας και αποκτούν πρόσβαση στο Παλάτι του Σουλτάνου ως προμηθευτές της Πύλης, καθώς και διαχειριστές των οικονομικών, όχι μόνον των πριγκίπων, αλλά και των ιδίων των σουλτάνων.

Ο δέκατος ένατος αιώνας είναι σημαδιακός για τις δραστηριότητες των οικογενειών που έχουν προσαρμοστεί στα οθωμανικά ήθη και δεν έχουν επηρεαστεί από τους αγώνες για την ανεξαρτησία της πατρίδας λίγα χρόνια πριν. Οι οικογένειες του Ζαφειρόπουλου, Ζαρίφη, Συγγρού, Μπαλτατζή, Ράλλη είναι μερικές από αυτές. Με εφόδια την οξύνοια, τη διορατικότητα και την τόλμη, οι άνδρες εκμεταλλεύονται πολιτικές αρρυθμίες, εργάζονται ακάματα και διεισδύουν στο εμπόριο και στο Χρηματιστήριο σταδιακά και σταθερά με προοπτική. Κάνουν πολύτιμους δεσμούς φιλίας και γάμους συμφέροντος. Οι πόλεμοι και οι πανδημίες είναι μερικά από τα προσωρινά αναχώματα που δρασκελίζουν με σχετική ευκολία.

Οι άνδρες απασχολούνται όλες τις ώρες της ημέρας έχοντας την προσοχή τους στους συσχετισμούς που μεταβάλλονται και κάνουν ταξίδια αναψυχής με τις οικογένειες στα πολυτελή ευρωπαϊκά καζίνο και στα περίφημα Λουτρά του Μπάντεν Μπάντεν. Οι γυναίκες διαχειρίζονται τα του οίκου τους, ασχολούνται με την ανατροφή των παιδιών και οργανώνουν στα μεγάλα σαλόνια τους βεγγέρες στοχεύοντας στο τερπνόν μετά του ωφελίμου.

Και ο φθόνος καλά κρατεί όταν τα συμφέροντα γίνονται επικίνδυνα και βλάπτουν άλλες σκοπιμότητες.

Όταν επέρχεται μία πορεία καθόδου με την εισροή νέων επενδυτών στην Κωνσταντινούπολη, κάποιοι Ρωμιοί, όπως ο Ανδρέας Τσιγγρός, ο οποίος έχει μετονομαστεί πλέον σε Συγγρός, σκέπτονται τη μετοίκηση στην πρωτεύουσα του Ελληνικού Κράτους, που μοιάζει με χωριό μπροστά στην πολύβουη και κοσμοπολίτικη Πόλη, αλλά το έδαφος είναι πρόσφορο για επενδύσεις και ανάμιξη στα πολύ μεταβαλλόμενα πολιτικά δρώμενα.

Το μυθιστόρημα καλύπτει μια χρονική περίοδο από το 1839 έως το 1880, όπου συμπυκνώνεται η εποχή της οικονομικής και πολιτιστικής άνθησης της Κωνσταντινούπολης, που υπηρετούν συγκυριακά οι Ρωμιοί με προεκτάσεις που διαφαίνονται στις μέρες μας σε παραμέτρους κοινωνικές, κοσμικές και καλλιτεχνικές. Τα ατμόπλοια αντικαθιστούν τα ιστιοφόρα και οι σιδηρόδρομοι συνδέουν την Ανατολή με την Εσπερία.

Με έναν τεκμηριωμένο λόγο και μία γλώσσα προσαρμοσμένη με ακρίβεια στο λεξιλόγιο της εποχής, κυρίως όσον αφορά του ζωντανούς διαλόγους, η Ελένη Κεκροπούλου υπογράφει ένα λογοτεχνικό άθλο – αφιέρωμα στους Ρωμιούς της Πόλης και σε όλους τους Ρωμιούς απανταχού.

➖”Και τι δεν έχουμε κάνει εμείς για την Πόλη…

➖”Μα εμείς είμαστε η Πόλη, φίλε μου…