Στο νέο βιβλίο της Παναγιώτας Σμυρλή μπορεί ο βασικός πυρήνας της ιστορίας να εγκιβωτίζεται μέσα σε μία γνωστή χρονικά ιστορική περίμετρο, αλλά στην προκειμένη περίπτωση, το κείμενο ασκεί μία έλξη με την πρωτοτυπία στην σύνθεση της πλοκής και την απόδοση της με ένα σταθερό βηματισμό ώριμης γραφής μέσω της οποίας ξεδιπλώνονται πυκνές σκέψεις, πλημμυρισμένες συγκίνηση, νοσταλγία και εξομολογητική διάθεση, με τον πλούτο του λεξιλογίου να παίρνει τις σωστές θέσεις στις σελίδες και να ενεργοποιεί τις αισθήσεις.

➖”Στα βιβλία, όπως και στα όνειρα, ανακατεύονται πρόσωπα, ιστορίες, πράγματα που ποτέ δεν έγιναν ή έγιναν με μία τέτοια νομοτέλεια που συγκλονίζει…

Ο χειμαρρώδης τριτοπρόσωπος αφηγηματικός λόγος μετατρέπεται εναλλάξ σε πρωτοπρόσωπο και πριμοδοτείται από εξαιρετικά σχήματα προσωποποιήσεων, παρομοιώσεων και συμβολισμών και στροβιλίζεται έντεχνα ανάμεσα στις λέξεις χωρίς να πελαγοδρομεί άσκοπα. Μεταφέρει χαρισματικά αυτούσιες τις περιγραφικές εικόνες της φύσης, όπου τα δένδρα, τα φυτά και τα πουλιά ακόμα, συμμερίζονται τα προβλήματα των ανθρώπων με την αλληλουχία των καταστάσεων.

➖”…η Σμύρνη έκοψε την κεντρική αρτηρία του σώματος της κι άδειασε στη θάλασσα το αίμα της…

Το “ΨΩΜΙ ΚΑΘΑΡΙΟ” είναι ένα πολυπρόσωπο μυθιστόρημα η συγγραφή του οποίου χαρακτηρίζεται από μία ποιητική στόφα, όπου η γη “αναπνέει”, τα βουνά “σείονται”, τα ποτάμια “κουτρουβαλούν” ομαλά ή οργισμένα και η θάλασσα ηρεμεί ή “ανταριάζεται”, προσδίδοντας σε όλα ανθρώπινη υπόσταση.

Δεσμοί ενώνουν το 1905 στη Σμύρνη με το 1970 στην Πάτρα και, με ενδιάμεσους χρονικούς σταθμούς, η ιστορία κάνει κύκλους, συντελούνται γεγονότα και “οι συμπτώσεις που είναι αναμονές περιμένουν για να υλοποιήσουν το πεπρωμένο τους….”

➖”….οι σοφοί του κόσμου μακριά παίζανε στα ζάρια τις τύχες του ντουνιά και τους άλλαζαν πατρίδες, όπως τα παιδιά στα πεντόβολα“.

Οι φανταστικοί ήρωες, οι αγαπημένοι πραγματικοί παρόντες ή απόντες “συνωστίζονται” γύρω από την συγγραφέα με τις ιστορίες τους να μπλέκονται η μία μέσα στην άλλη σε ένα αφηγηματικό γαϊτανάκι που, εκεί που ξεπλέκεται, ξανά πλέκεται με την πραγματικότητα του παρόντος να μπερδεύεται με τις μνήμες του παρελθόντος και με το βιογραφικό στοιχείο έντονα συγκινησιακό.

Το “ΨΩΜΙ ΚΑΘΑΡΙΟ“, με την συμβολική σημασία της μαγείας της παρασκευής του ψωμιού, είναι ένα υπέροχο μυθιστόρημα υπογεγραμμένο από την Παναγιώτα Σμυρλή με καθαρότητα και σαφήνεια. Με επί μέρους αναφορές σε έθιμα και παραδόσεις, περιληπτικές αναφορές στην πραγματική Ιστορία και τη Μυθολογία, τροφοδοτεί τον αναγνώστη με πολλές χρήσιμες πληροφορίες, αφήνοντας μία επίγευση απόλαυσης. Πάνω απ’ όλα, εστιάζει στον άνθρωπο, εισέρχεται στα άδυτα της ψυχής του και του συμπαραστέκεται, αφού το μέλλον δεν εναρμονίζεται με την επιθυμία και τα κουμάντα γίνονται από μία εντολή του σύμπαντος… όταν πρέπει να γίνουν.

➖”Όμως,παίρνεις ό,τι σου δίνει η ζωή και την ευγνωμονείς που αναπνέεις“.

Η Παναγιώτα Σμυρλή γεννήθηκε στην Πάτρα όπου ζει έχοντας ρίζες από τη Σμύρνη. Ασχολήθηκε με τα Οικονομικά και τη συγγραφή, με την τέχνη του λόγου να εξακολουθεί να είναι η κύρια ασχολία της γράφοντας άρθρα, διηγήματα, δοκίμια και μυθιστορήματα με διακρίσεις και βραβεία.

Εργογραφία:

1.ΑΝΘΕΙΑΣ 201(μυθιστόρημα,εκδόσεις Εντός,βραβείο για την νεανική ηλικία)

2.Ο ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΤΟ ΨΑΘΙΝΟ ΚΑΠΕΛΟ (μυθιστόρημα,ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ,διδάσκεται στη γλώσσα Δ’τάξης δημοτικού)

3.ΕΡΩΤΑΣ ΠΟΤΑΜΟΣ,(μυθιστόρημα,Εμπειρία ΕΚΔΟΤΙΚΗ)

4.ΤΑ ΤΖΟΒΑΪΡΙΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ,(Διηγήματα, Εμπειρία Εκδοτική)

5.ΕΦΤΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ,(μυθιστόρημα, Εμπειρία Εκδοτική)

6.Η ΣΦΥΡΙΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΤΕΦΗΣ(παραμύθι, Εμπειρία Εκδοτική)

7.ΛΕΥΚΟ ΒΑΘΥ,(μυθιστόρημα, ΥΔΡΟΠΛΑΝΟ )

8.ΤΟ ΓΙΟΡΝΤΑΝΙ ΤΗΣ ΑΪΣΕ (μυθιστόρημα,ΥΔΡΟΠΛΑΝΟ)

9.Το ΨΩΜΙ ΚΑΘΑΡΙΟ είναι το τελευταίο της μυθιστόρημα και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΥΔΡΟΠΛΑΝΟ.